söndag 4 augusti 2013

Ibland går det mesta åt h......

Fast det mesta löser sig ju;)
I fredags talades det om att lördagen skulle bli varm, inget inbokat så jag bestämde att åka till skärgården, för där brukar ju havsbrisen göra att det inte blir så otäckt varmt som inne i städerna, fast det är klart att det är väl lite idioti att då ge sig till och göra en långvandring även om jag var i skärgården.
Gick väl sådär 15 km i Åsvikelandets och Torrös Naturskyddsområden, ganska så mycket längs med vattnet, stannade en del och fotade, men hade alldeles för lite vätska med mej.
På slutet passerade jag en del stugor och fick fylla på vatten när jag frågade på ett ställe, väl hemma så skulle jag kolla på bilderna och fick en smärre chock, såg ut som jag hade en hel sandlåda eller annat "skit" på bilderna, fanns ingen möjlighet att redigera bort allt så bort med bilderna blev det.
Idag på morgonen så började jag titta på kamera och objektiv, och det fanns en hel del att fixa med, har ett kit med en del grejor, började lite smått, lite här lite där, fota emellan och kolla på bilderna, inte bra, och så lite till, fota och kolla, till slut fick jag ta fram en peang för att få bort en liten grej som satt fast inne i kamerahuset, tog väl så 2-3 timmar innan det var klart.
Funderar lite på vad jag gjort, inte "härjat" mer än vanligt med kameran, men det är klart det blir väl med tiden när man som jag har med Nikon för det mesta och även byter objektiv ganska ofta speciellt på sommaren, lite tråkigt att man måste skicka kameran till Stockholm eller Malmö för att få den rengjord, skulle nog behövas en riktig genomgång.
Seg i kroppen idag, så jag har bara trampat runt lite på cykeln och så skulle jag fota lite makro, det blåste men det gick att parera ganska så bra, men sedan blev det som Ni ser på sista bilden tättbefolkat på blommorna, som mest var det tre fjärilar och två bin/humlor på en blomma, då la jag av;-))




Ha en bra vecka!

annette

10 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Ännu en bra anledning till att inte jag har systemkamera! Hade ingen aning om att man måste pyssla och rengöra allt, men egentligen säger det väl sig självt. Lika illa var det ju förut med min dator som jag aldrig dammsög, till sist pajade ju allt och när jag såg dammängden i hårddisken fick jag spader. Numera dammsuger jag vid ventilationshålen varje gång jag städar...
Hoppas du fick ordning på kameran men synd på alla förlorade foton!
Ha en fin vecka du också, jag hoppas på svalare väder nu då jag blir ensam hemma igen..
Kramen

BrittMarie sa...

Fy, stackars dig så tråkigt med bilderna! Jag kan tänka mig att det är lätt att skräp kommer in när man byter objektiv. Vilka ulliga gulliga humlor och fjärilar du fotat. Bra att du ser många, för de verkar ju annars ha minskat både med bin, humlor och fjärilar.
Kram

AnnaKK sa...

Det har sina fördelar att ha två kameror - så behöver man inte byta objektiv så ofta. I princip aldrig, faktiskt! :-)

Däremot ser ju linserna allt annat är rena ut för det mesta... :-( Vet i sjutton vad man ska använda sej av för att bäst lyckas med putsningen av dem? Speciella linsvätskor tycker jag iallafall inte ger något 100%-igt resultat. Kanske lika bra att bara gno av med tröjärmen, och sen byta UV-lins när den har blivit allt för repig!? 8-X

Della sa...

Trist med skit i kameran och trist med tappade bilder. Jag brukar låta bli att byta objektiv utomhus i möjligast mån. Vill inte ha in grejs som flyger runt. Grejs som man inte ens ser, så det finns ju inte en chans att hålla koll på det. :(

Anki sa...

Men fy så trist. Inte kul att skicka iväg kameran på rengöring... Trots allt så fick du till några fina bilder :)
Vi befinner oss i Dalarna - just nu utanför Leksand. Får se om jag orkar och hinner med ett blogginlägg...
Kram

Jane sa...

Hopplöst med blåst när man är ute och fotar - skräp i kamera och objektiv plus att växterna man ev. vill fota intar ett horisontalläge och är minst av allt stilla.
Dina bilder på insekterna är kanonbra, man vill nästan klappa på fjärilens ludna rygg :)

lilah sa...

Urtjusiga bilder!! Och vilken knivskärpa! Både ett makro och ett vidvinkel står på min önskelista, men de lär väl stå kvar där länge till... det är ju så himla dyrt!

AnnaKK sa...

Hejsan!

Hoppas allt är bra!? :-) Har du fått ordning på kameran igen, eller blev du tvungen att skicka iväg den för rengöring???

Svar: Ja, jag kom in på en reservplats till konstvetenskapskursen. Så nu tänker jag inte ens tanken på att INTE gå den - vilket jag ju ofta har gjort de gånger jag har kommit in på kurser direkt vid första antagningen. Däremot har jag inte fått tummarna loss än till att uppsöka biblioteket och se om jag kan hitta några lämpliga böcker till lite förstudier... För ärligt sagt vet jag inte ett dugg om vad som kan tänkas avhandlas på denna kurs/inom detta ämne! Första tanken är ju typ tavlor - men jag misstänker att det kommer att vara mer än så, tex skulptur och arkitektur också. Inte heller vet jag om det är någon begränsad tidsperiod, eller om det blir hela rasket ända från antiken och fram tills idag. Men hur som helst kan det nog bli ganska intressant. Och jag ska så klart INTE satsa på mer än G minus på tentorna!!! ;-) Host...

Tony sa...

Ruskigt bra bilder!

Paula i pörtet sa...

Idag var det superskönt. Att vandra i skogen då det är varmt är ingen höjdare, då svettas man som en gnu och alla skogens insekter dras till dej som en magnet. Bäst är om det är mulet och svalt och gärna en fläktande vind. Fotade lite höstbilder men de ligger kvar i kameran. Hoppas du mår bra, har inte sett dig varken här eller på FB på ett tag. Ibland behöver man ju pausa, hoppas inspirationen återkommer snart!
Kramen