lördag 6 juli 2013

Hornborgasjön

Ja. som många av Er redan vet så startade resan till Österlen med ett besök vid Hornborgasjön!
Och även om vi inte såg några Tranor eller Trandans så kan jag ju säga att den platsen troligtvis är väl värt ett besök vilken tid på året som helst, helt fantastisk plats med en otroligt vacker natur.
Skrattmåsar och andra normalt sett icke så populära fåglar (hos mej) kändes helt plötsligt så naturliga och var väldigt intressanta att studera i sin den här miljön, klart är att jag nu ännu mer vill se Trandansen, måste vara fantastiskt fint att få uppleva i den här omgivningen.
Det är bara att satsa på att åka mitt i natten någon helg nästa år!





 

 

Ha en fin helg!

annette

9 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Härliga bilder! Ser ut att vara värt ett besök...

Pysselfarmor sa...

Å så vackra bilder från Hornborgasjön. Den verkar vara värd att besöka vid andra tidpunkter också än den stora trandansen.

Ska du norrut något i sommar?

Viola sa...

Underbara bilder, så vackra, kram

Anki sa...

Så fina bilder! Skrattmåsen... och gässen... vilken kanonbild på gässen!
Har varit vid Hornborgassjön två gånger, men kom för sent för att se tranorna, men visst är det väldigt fint där ändå :)
Fästingar... fy sjutton - de är inte kul!
ha det gott!
Kram

BrittMarie sa...

Det tänker man inte på att det kan vara en hel del att se vid Hornborgarsjön även vid andra tider än när tranorna dansar. Det kanske inte är så mycket folk då, så man kan smyga på fåglarna :)
Kram

Paula i pörtet sa...

Hej, därute göre man sig icke besvär om man inte har en kamera med objektiv, avstånden blir alldeles på tok för långa. Men vad gör det, man kan njuta av naturen utan att pippifåglarna hamnar på bild också! Har du återhämtat dig efter fästingchocken, tror inte jag hade gjort det! Läser om en ny sjukdom som var tionde fästing bär på, det verkar aldrig ta slut på eländet
Kramen

Pysselfarmor sa...

Beklagar! Jag var tvungen att läsa dina inlägg för jag trodde jag hade slarvläst dem och att du talat om det....
Sköt om dig!
/kramar Gun

AnnaKK sa...

Ja, visst är det ett smultronställe det där!! Och jättekul att få se någon annans foton därifrån - har ju kollat igenom mina egna åtskilliga gånger, som du förstår. :-) Det är verkligen roligt att fota där, när man kommer så nära och fåglarna ändå beter sej naturligt. Det är ju inte alls som i nån stadspark eller så, där fåglarna kommer sättandes och vill bli matade så fort man visar sej ju. Tack och lov, bör man väl tillägga också - för då hade ju upplevelsen blivit förstörd... :-)

Ska bli roligt att se lite bilder från Österlen sen också!! :-)

Jane sa...

Kanonfina bilder! Du har så fin skärpa också ... upptäckte på mina senaste bilder att skärpan inte var riktigt ok, undrar om det är jag som "trycker av" och rör kameran eller om det är objektivet som börjar konstra ... kanske anledning att köpa nytt, hrm ;)
Det var många år sedan jag var vid Österlen men minns området som mycket vackert (då sprang jag runt på alla fornlämningar som fanns i närheten). Vi åt ljuvlig rökt fisk vid Ale stenar och var livrädda för att bada vid Simrishamn för vi hade blivit varnade för de hemska strömmarna ... det kanske inte ens stämde :) Åker gärna tillbaka dit för att se med lite "äldre" ögon.