tisdag 9 juli 2013

Det finns solrosor och Det finns solrosor

I min trädgård (jordbruksgymnasiet)så hittade jag igår solrosor, ja både vanliga gula och så hittade jag en sort som var brun, och så en tredje sort som hade inslag av orange, fast mest intressant tycker jag det var längst därinne, för det var verkligen stor skillnad, och tittade jag på baksidan så fanns det gula inslag på den bruna, syns på bild tre!
Nu har jag segat och degat tillräckligt länge här idag, ja kålpuddingen är klar så nu skall jag till skogen!


 


 Ha det gott!

       annette

3 kommentarer:

Anki sa...

Solrosor är verkligen mångfacetterade... så olika och att de finns i flera olika färger och storlekar. Fina bilder!
Kålpudding - mmmm... det får det bli någon dag :)
Kram

Paula i pörtet sa...

Jag vill också ha en trädgård tillsammans med Jordbruksverket, hur händigt som helst. Man går bara dit och skördar frukterna, dvs. njuter av allt det vackra som andra har åstadkommit med sina gröna fingrar!
Kram
P.S Hoppas kålpuddingen smakade, älskar kålpudding, fast min kallar jag kållåda...

Jane sa...

Solrosor är fascinerande, matematik för hela slanten :)
Det sägs att det är 21 spiraler medsols och 34 motsols men jag har aldrig orkat räkna. Mina elever brukar få fylla i en "solros" med olika färger på spiralerna, det gillar de och det blir väldigt fint. Man ska kunna räkna ut Fibonaccital utifrån spiralerna också ... förutom att de är så otroligt vackra! I Frankrike är det så kul att se hela fält där blommorna följer solen under hela dagen.