lördag 1 juni 2013

Promenad i Portugal

Ganska så tidigt en morgon så promenerade vi ut till en plats utanför Lagos som i "folkmun" gick under namnet Lighthouse, skall var väldigt vacker soluppgång just där, men så tidiga var inte vi;)
Jätteskönt promenadväder, solen lyste men det var inte "svettigt", redan på vägen dit så hittade vi ju intressanta fotoobjekt som det hus som såg fallfärdigt ut, men när vi skulle gå in på tomten och fota mer, så visade det sig att det var inte alls tomt och övergivet som vi trodde, vi blev "utskällda" av en vakthund, som väl var så var den bunden!
Hittade också ett suveränt skydd mot inbrottstjuvar på ett staket till ett annat hus, vem sjutton törs ta sig över där!?
När vi kom fram så visade det sig vara en massa spännande att uppleva nere vid stranden, finns ju oerhört mycket kilometerlånga sandstränder i det här området, men det finns också en massa kalkstensmassiv som på sina håll har bildat en massa fina formationer och det finns även en hel del grottor som går att besöka via båt, men det blev inte av då det regnade och blåste den dagen vi tänkt ta oss dit via båt.
Att vi inte kom vattenvägen gör inget tycker jag, lika vackert och fascinerande att få uppleva via landvägen!


 





 



Efter en solig dag så regnar det här nu, det gör ingenting, för jag behöver vara hemma lite också;-))
Ha en fin lördagskväll!
annette

7 kommentarer:

Anki sa...

Ännu fler fantastiska bilder från Portugal. Och jag blir mer och mer övertygad om att jag måste åka dit... någon gång :)
Den tredje bilden... det ser ut som ryggen på en drake!
Önskar dig en härlig fortsättning på helgen!
Kram

BrittMarie sa...

Vilket spännande landskap! Där skulle man inte ha något emot att gå.
Kram

Della sa...

Vad fint det är där, häftigt landskap. Det gör nästa ont när jag titta på bilden på inkräktarskyddet på muren. Huva!

Jane sa...

Vilket vackert landskap och vilka fina bilder. Man blir riktigt sugen på att åka dit. Att sätta glas på murarnas överkant verkar vara rätt vanligt nedåt södra Spanien, jag såg det ofta när vi var där. Otäckt, tycker jag, men å andra sidan finns det ju taggtråd i Sverige :)
Hoppas du har bättre väder än jag idag, här är det risk för regn i vilken sekund som helst. Hoppas jag hinner ta långprommis med hunden först bara ... Hann vara riktigt effektiv igår så det finns en liten chans att få lite fritid idag :) Ha det bra!

AnnaKK sa...

Vad läskigt med de söndriga glasflaskorna på muren! 8-X Men säkert effektivt...!!

Väldgigt vackert i övrigt - spännande landskap! :-)

Här regnade det en del igårkväll, och idag är det rejält mulet men uppehåll. Med tanke på vad som är på gång i vår bikupa (se dagens blogginlägg!) så hade det varit bättre med sol och värme - men förhoppningsvis så återkommer sommarvädret snart igen!

Ninni sa...

Härliga bilder från Ponte de Piedade! Jag har också bara varit där landvägen...kanske missar man något men grottor är liksom inget för mig.
Visst är det grymt med glasbitarna på muren, men det är säkert ett effektivt skydd eftersom det är så vanligt. Det är mycket folk som rör sig i det där området och då behöver man skydda det man äger.
Även här har det regnat och det är lite vilsamt...man får lov att vara inne ;)
Må så gott!
Kram Ninni

Paula i pörtet sa...

Det är ju helt magiskt! Vilka fantastiska vyer och färger! Knallblått har aldrig haft en tydligare betydelse! Men hur sjutton har dom satt fast glasbitarna på muren? Kan dom ha limmat dit dem, ajaj, det gör nästan ont bara av att se det!
Läser vidare..