torsdag 13 juni 2013

Hur tänkte jag här då!?

Ja, det undrar jag med, för bilden är i grunden totalt misslyckad, var ute efter att fånga målningen på huset till vänster i bild, hade Nikon och mitt "standardobjektiv" 18-200 som är helt värdelöst på att fånga små motiv på en stor vägg, till allt elände så fanns motivet precis i hörnet där huset tog slut.
Så originalbilden såg "helskum" ut, och den lilla målningen framträdde inte alls på det sätt jag tänkt, men då gjorde jag som senast, beskar bilden väldigt mycket och förstorade den bit jag ville ha, blev inte bra det heller, var alldeles för litet motiv, beskar mer men på ett annat sätt och då blev den lite lagom "busig" för att passa mej och så syns även dom vackra husen på gatan bredvid!
Tar lite tid det här numer med att redigera, är lite svårt att hitta precis den beskärning som krävs för att få med det jag vill ha i bilden efter förstoringen, men jag lär mej mer för varje gång och attans så roligt det är;)


 
OBS! Uppdatering, efter önskemål lagt in originalbilden, hade även en bild där jag försökt fota bara målningen men den har förpassats till papperskorgen!


Hinner kanske inte spana hos Er alla ikväll, men i helgen finns det tid!
Ha en fin start på helgen!
annette

7 kommentarer:

Anki sa...

Du lyckades igen... snyggt jobbat!
Kan man beställa en kurs hos dig kanske?!
Kram

Bonnfrua sa...

Det skulle varit kul att se "originalfotot" för att verkligen få se ditt jobb.

REgn här idag, men det behövs! Men sedan vill vi allt ha so igen, ffa nu när Vätternrundan går av stapeln. Förra året var det ju så kallt o regningt att det var rekordmånga som bröt. Min bror ska cykla i år för första gången, så det blir till att kliva upp mitt i natta för att agera skutskarl åt honom in till starten. Inte ska han behöva cykla 1 mil innan de trettio...
:-)

Anki sa...

Tack... kul att se hur den var :) Inte lite jobb du lagt ner - skillnaden är enorm!
Vi är hemma igen... ska försöka få in ett sista inlägg om resan...
Ha en bra helg!

AnnaKK sa...

Läckert!! Tänker på nån sån där lite halvt om halvt modernistisk konstnär - både perspektiv och färger tycker jag stämmer in på det!? Sen tillför linsöverstrålningen sitt - och det kan väl i så fall sägas vara ett inslag av postmodernism!? :-D

Apropå att köpa billigt: Vore man nu lite extra klurig, så skulle man så klart ta och lägga undan en femhundring för varje par skor eller annat "exlusivare" klädesplagg man inhandlar billigt på second hand - så skulle det nog sjutton inte ta så himla lång tid faktiskt att spara ihop till en ny dator, kamera eller what ever!? 8-)

Ha en trevlig fredagkväll!!! :-)

Arto sa...

Hej.
Trevligt att se hur du tänkte.
Gillar att se bilderna från resan.
Lite konfunderad bara ...
Vilka kameror har du använt under resan?
Lite nyfiken på den tekniska biten.
Själv har jag ju fastnat för Nikon D90, Nikkor 28-300.
Saknar bara 18 i vissa lägen, pojken ärvde min Sigma18-200.
Ha det gött.
Mvh Arto

Bonnfrua sa...

Oj, nu ser man verkligen vad du har jobbat! Och vilken skillnad. Blir faktiskt inspirerad...

:-)

Paula i pörtet sa...

Så tjusigt så! Jag kan ju bara grunderna i bildbehandling, gläds varje gång jag upptäcker något jag tidigare inte begripit...
Alldeles underbart lagomväder idag, molnsjok som avlöser varandra, inte för varmt, lite fläktande vindar, man både orkar röra sig, sitta i bilen och till och med hjärnan orkar hänga med utan att koka över!
Kramen