söndag 26 maj 2013

Ilha Deserta

Blir jag mer än förtjust i en plats som jag blev just i ön Ilha Deserta så är det svårt att begränsa antalet bilder, kan ju avslöja att vi var där två gånger, först en form av rundtur i Naturreservatet, då fick vi bara en halvtimme på oss att besöka ön.
Sedan hittade vi ett annat företag där vi enbart kunde åka till ön och tillbringa hela dagen där om vi ville, för att visa kontrasterna på ön så la jag in bilden på stranden igen.
Ser ju soligt och varmt ut, soligt var det men hua mej vad det blåste, vi träffade på ett engelskt par som var klädda för blåst, men vi "vikingar" körde trots det med shorts och tunn vindjacka, fast vi gick ju desto mer och höll värmen uppe ändå;)
Så helt fantastiskt med kontrasterna på Ilha Deserta, när vi gick på den spångade leden runt och lite in på ön så fick jag känslan av att befinna mej i kargt fjällandskap, men samtidigt så såg man stora Atlanten bara man vände på huvudet, går egentligen att vare sig beskriva eller visa känslan, måste upplevas.
"Gubben" från hängmattan i förra inlägget om den här ön, träffade vi på även på andra gången, men nu satt han upp och fixade med något, lika välvillig att fotas även den här gången.
Det finns ju inte många byggnader på ön, dock en restaurang och den har man verkligen lyckats få att smälta in, den bara fanns där, och dessutom serverade dom underbart goda fiskrätter.












Solen försvann här på förmiddagen, genast betydligt kallare;(
Ha det så gott!
annette

7 kommentarer:

Bonnfrua sa...

BLir hlet "matt" av alla dina soliga bilder, både från semetern och slåtterängen.
Vila vyer, miljöer och vilket ljus!!!!! Njuuuter här hemma vid datorn. Synd att man inte kan känna dofterna också. :-)

Della sa...

Najs! Jättekul att få se. Det ger mersmak. :)

Birgitta - FOTO* sa...

Vackra bilder och blå himmel hela tiden :)

http://budapestcityphoto.wordpress.com/

Ninni sa...

Underbart! Jag vill dit nu :) Det är lite av samma känsla på Atlantkusten, där är det kargt och bergigt med havet som brusar vid sidan av. Ibland väldigt ödsligt, men på hösten finns surfarna och fiskarna där.
Ha det bra!

AnnaKK sa...

Hejsan!

Nu har jag läst ifatt mej och tittat på dina härliga semesterfoton - inte utan att man önskar att det såg ut så här också nu!! Men man får väl vara glad bara det är tio plusgrader och inte regnar... <:-I

Har varit ute och husbilat lite i helgen - sammanstrålade i Karlskrona med vänner som flytt hemifrån på grund av en jämn födelsedag. Trevligt!! :-)

Den gula fågeln på ett av dina foton i det här inlägget ser ut som en forsärla!? :-)

Anki sa...

Känslan när jag ser bilderna är att jag vill åka dit ... NU!! Underbara bilder... vilken fin blå färg på de små husen... och stranden... OJ, där skulle jag gärna gå...

Paula i pörtet sa...

Vilken fantastisk natur, som klippt och skuren för en finnkäring! Jag gillar ju mest det karga landskapet om jag jämför med svulstiga bördiga landskap där jag liksom känner att jag nästan drunknar i all växtlighet.
Och folktomt på köpet, haha!
Tänker på dottern som berättade att de i Turkiet ibland gick omvägar på flera kilometer för att slippa alla jobbiga "försäljare" huvaligen..
Kramen