fredag 1 mars 2013

Med blicken uppåt!

Hade ju tänkt att redigera dessa skorstenar från Industrilandskapet på ett "råare" sätt, men jag avstod, ville inte ta bort den blå himlen jag njöt så mycket av förra helgen, lär nog komma fler "uppåtbilder", fotade visst bara sådant den dagen;)
I mina ögon är dessa fantastiskt fina skorstenar så vackra, att Norrköpings innerstad måste ha varit en "skitig" stad med alla dessa tunga industrier mitt inne i city det förstår jag, fast å andra sidan fanns det gott om jobb på den tiden, vilket det inte det gör idag. tänk om alla jobb funnits kvar och man kunnat rena luften så bra som man kan göra idag, då hade det varit en blomstrande industristad även idag.
Men vi ger oss inte, nu satsar vi vi på handel och logistik vilket verkar gå bra för inflyttningen ökar märkbart och idag har vi stor bostadsbrist, men tyvärr inga arbeten för personer som inte vill gå vidare och utbilda sig!



Nu skall det ätas rotfruktsgratäng och lövbiff fylld med kantareller!
Ha en toppenhelg!
annette

6 kommentarer:

Jane sa...

Jisses, vad många skorstenar ni har ... är det olika allihopa, eller?
Kommer ihåg när vi ibland åkte in till stan från sommarstugan för att handla ... då verkade Norrköping nästan avfolkat, affärer hade slagit igen. Där det fanns mest folk var vid H&M :) Det var ju några år sedan förståss, kul om det har vänt och man väljer att flytta till stan. Det behövs för att stan ska bli levande med kultur osv.

PS. Att jag ville testa Wordpress var för att jag egentligen skulle göra en skolblogg till min klass. Tyvärr gick det inte att lösenordsskydda Blogspot/Blogger på ett enkelt och smidigt sätt. Då startade jag en på Blogg.se men där var det reklam plus sådana begränsningar så den var inte alls kul. Frågade sonen om han kunde fixa en WP på hans server och det gjorde han... samtidigt som jag hittade Skolbloggen.se som fungerade precis som jag ville (Wordpress den också). Nu hade jag 2 bloggar, dessutom "fått" en egen adress och allt av sonen så då tänkte jag att jag måste pröva när han hade varit så schysst :))

annette sa...

Jane, det är olika skorstenar allihop, och alla är i tegel men med lite olika färger,
Numer är det väldigt mycket som händer i stan, byggs t.om nytt trots alla stora affärskomplex utanför city, och kultur finns en hel del och det har det alltid funnits gott om det.
Sägs att kultur var ett billigt nöje förr och i en arbetarstad som det här var tidigare så var det ju det som fabriksarbetarna hade råd med.
Du har ju blivit ett riktigt bloggproffs;)

Pysselfarmor sa...

Oj oj så höööööööööööööööga de ser ut att vara och de är de juh! :-))
Nästan så jag får ont i nacken av att titta uppåt hela tiden.

Gillar mycket bildperspektivet - försöker jag säga :-))

Della sa...

Jag får lite svindelkänsla när jag titta på bilderna. Inte van att luta nacken så långt bakåt. :)

Anki sa...

Riktigt häftiga bilder på skorstenarna... det har du gjort riktigt bra! Jag minns en del av hur det var då... då när textilfabrikerna och pappersbruket fortfarande var i gång, men jag har inget minne av att det var särskilt dålig luft - men det var det säkert...

Pumita sa...

Oj, de var riktigt höga! Skönt att vara på marken och inte dingla däruppe.