tisdag 2 oktober 2012

Norrköping en stad i kaos!

När jag kom hem nu ikväll från Linköping så kunde jag inte låta bli att fota den här bilden på vägen hem, så här har det sett ut med bilköer i flera veckor.
Precis när semestrarna var slut så satt kommunen igång med bl.a stora spårarbeten och ersatte spårvagnarna med bussar, dessutom stängde man delvis av vår största genomfartsled och ledde om all trafik.
I fredags morse beslutade skyddsombudet för bussförarna att stoppa all busstrafik på bussarna som ersätter två spårvagnslinjer pga av totalt ohållbara tidtabeller och pga att kunderna skällde ut förarna när dom var försenade, tänk Er en stad i Norrköpings storlek en morgon utan kommunal trafik, totalt kaos för många som är beroende av dessa fortskaffningsmedel för att komma till skola, jobb osv.
Stoppet hävdes av arbetsmiljöverket under förmiddagen, resultatet blev att nu finns det inga tidtabeller!!
Nu i slutskedet av allt så har man oxå beslutat att delar av de gator och vägar som redan är delvis avstängda skall asfalteras, så nu ikväll var det riktigt kaotiskt.
Min buss från Linköping kunde knappt inte komma ur en rondell när vi väl kommit in i den, den kö jag fotade med Iphonen tror jag utan att överdriva sträckte sig minst 5-6 km framåt!


Själv är jag minimalt drabbad, då jag sällan eller aldrig åker kommunalt eller bil till till jobb i stan, har ju friska ben och använder dessa.
Undrar bara hur "faaan" dom som bestämmer kan göra allt detta på en och samma gång när alla skolor och jobb startar, beundrar bussförarna som orkar, men jag beundrar även alla som suttit i dessa köer eller åkt buss som packade sillar under dessa veckor.
"Dom" som bestämt det här, beundrar jag inte alls!
 
annette

8 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Såg ngt om detta på Östnytt häromsistens, hua!
Din bild är verkligen talande, tur att man inte är på väg till BB... Dotera är född på Vrinnevid nämligen.

Nette Cecilia sa...

Grymt hur dom kan ställa till det ,kram Nette

Pysselfarmor sa...

Märklig tidpunkt man valde att genomföra det arbetet....här i schstaaaaaaaaa'n :-) gör man de större väg- och spårarbetena under sommaren....ja sedan att det fortfarande är litet kaos emellanåt är ju en annan femma. Men det skulle tveklöst vara värre om man valde att börja jobba med sådant i augusti när skolorna börjar och folk har återvänt från sina semestrar....
Jag beundrar alla chaufförer i kollektivtrafiken - så mycket sk-t som de får höra och ta emot.

Pumita sa...

SL, allt är förlåtet. ;) Nej, visst inte men en del kanske. =)

Jane sa...

Ja, ibland undrar man över hur de planerar ... Här har de precis gjort om några avfarter, stängt av dem och gjort breda refuger. Följden av detta blev istället en insjö när det regnar så ingen kan ta sig igenom :/ Göra om, göra nytt ... och vad kostar inte det?

Paula i pörtet sa...

Jag skulle ha fått blodstörtning! Klart att man blir vresig och sur och arg när man har bråttom bråttom och trafiken är ett enda kaos! Som gammal luttrad Stockholmare vet jag hur det är, alltför väl. Jag tillhörde dem som åkte tunnelbana, och kunde aldrig stå stilla i rulltrappan utan skulle prompt gå upp, vilket man ska kunna göra genom att alla som står gör det på höger sida. Men si, det stod ju alltid en massa folk även till vänster som man då fick försöka få att flytta på sig. Ja jisses, idag skulle jag inte klara en dag i den miljön! Tur du kan gå du!
Kramen

AnnaKK sa...

Tänk vad det är lugnt och skönt att bo i skogen! Den enda bil jag har sett idag (förutom när jag gick en promenad längs med landsvägen, för då kom det några stycken) är min egen - som står parkerad här hemma i garaget! :-D Ibland kan det i och för sej bli lite trångt på garageinfarten när både sonen och maken är hemma också (dvs när deras bilar står parkerade där) och om sonen dessutom har några av sina folkrace-"monster" framkörda också. Men de sistnämnda verkar vara undanställda för säsongen nu, och har hamnat ur sikte bakom verkstaden. ;-)

Men visst... Det förekommer vägarbeten inne i samhällena häromkring också. Älmhults centrum tex håller på att genomgå stora förändringar, för att trafiken ska fungera sen när det nya IKEA-varuhuset tas i bruk längre fram i höst. Men jag låter helt enkelt bli att köra där de för tillfället är och "rotar".

Svar: Jo, det finns de som har koll på traktens älgar nu inför jakten må du tro! Maken är bitvis helt toppad på grund av alla älgar som visar sej för honom än här och än där när han är ute och går eller kör bil här i närområdet! :-D

Låter fint att kunna spara undan pengar! Det är inte så betungande att leva fattigt när man gör det av egen fri vilja, och i andra änden hägrar ju något riktigt kul då!! :-)

Inger sa...

Ja man kan ibland undra vad de tänker på de som har ansvar för detta..Det ser ut som här uppe hos oss i sthlm,,,usch och fy,,
Men man kan ju hoppas det blir bra sedan då..
Härliga bilder på dina svampar och blommor på tidigare inlägg...
Du fantasiska fotograf...
Ha det gott trots trafikkaos..
kramen,..