söndag 14 oktober 2012

Jag är så lycklig jag........

Två inlägg samma dag, det hör numer inte till det vanliga men jag kunde ju inte hålla på den här bilden;)
Har förutom en koltrast för evigheter sedan aldrig lyckats med att fota fåglar av mindre storlek, men idag så satt bilden där, hade inte tänkt ta med kameran när jag gick ut, lite trist och grått, men ångrade mej som tur var.
Kom och gick förbi ett koloniområde då det helt plötsligt kom en massa fåglar och satte sig ca två meter från mej på ett staket, när jag lyfte kameran så flög dom flesta iväg, fast två hann jag med att fota.
Får nog besöka det området fler gånger, tror att det fanns en del intressant för fåglarna att "picka" upp ur den höstgrävda jorden, för dit flög dom när jag gick!
Gråsparv säger jag att det är, men det säger jag nästan om alla små fåglar, så rätta mej om jag har fel.
Ha en bra start på veckan!
annette

Uppdatering, Jane skriver i en kommentar att det är Pilfink, och då är det så!

15 kommentarer:

Pumita sa...

Säger du att det är gråsparvar... ja, då är det det för mig. ;) Mycket fin bild för övrigt!

Jane sa...

Vilken tur du hade :) Jättefin bild på "fugglera", vackra färger i bakgrunden också!
Tror att det är pilfinkar du har fångat, de har de typiska kindfläckarna och brunt huvud. Gråsparven har inga fläckar och har grått huvud :)

Pumita sa...

Jassåru, smilfinken lurade oss! Att det inte var en pingvin... det såg jag med detsamma. ;)

annette sa...

Tack Jane, alla småfåglar kan ju inte vara gråsparvar;)

Pumita, det såg jag med:-))

Inger sa...

herre hjäälp mig...har scrollat ner och kollat din bilder..du är så in i norden bra på att fota...så jag får ståpäls..
Ja det är en pilfink, man ser det på fläckarna fram säger maken...De är underbara småfåglarna att skåda...
Det finns mycket fint i naturen nu att fota..förstår att du trivs ute med kameran...duktiga du..
Ha en fin vecka..kramen.

Della sa...

Pilfinkarna fastade bra på bilden. :) Länge sedan vi såg något av Mischa nu.

annette sa...

Della, Du får spana efter Mischa på Dina kommande resor;-)

UllaMona sa...

Som alltid, jättefina bilder Annette. Jag kan då säga att dessa fåglar hör till kategorin "Dortdöjtum" ;-)

Jag är jätteseg på bloggen, händer jättemånga saker just nu IRL. I går kom Kung Bore på besök men bara en kort stund innan Gumman Tö kom med kvasten.

Kramen

Inger Maryissa sa...

Så otoligt mysigt och fint foto av Pilfinkarna...så bra fotat !
kram igen och ha en fortsatt fin vecka

Paula i pörtet sa...

Gråsparv eller pilfink, jag är lika okunnig. Tycker färger och former är alldeles för lika på småfåglarna, tacka vet jag domherrarna, hihi
Kramen

Pysselfarmor sa...

Fina bilder på pilfinkar med choklad på huvudet :-))

Ragnvi sa...

Morning! Även för mig är alla sådana fåglar gråsparvar, fniss!
Oh...dina foton tar nästan andan ur mig! Såå vackra höstfoton!
Här är det jämna o ojämna plågor...som vanlig alltså!
Kramen!
Ragnvi

AnnaKK sa...

Måste säga att jag inte heller är så bra på att skilja på gråsparvar och pilfinkar - ser inte såna speciellt ofta alls, faktiskt! <:-)

Har börjat mata lite mer ute i trädgården nu, och det gillar fåglarna som finns här. Mest talgoxar, titor och nötväckor... Nu ska de bara vänjas vid kameran också - men de "övningarna" har jag inte riktigt haft tid med än. Eller om det rent av är lusten som har saknats...? 8-I Tänkte jag skulle ge mej ut på något kalhygge och leta efter fina grenar att sätta upp intill maten, så fåglarna kan posera på dem... Men det har inte varit väder till såna expeditioner på ett tag. Men jag hoppas på en fin dag idag! :-)

Ha det!!!

AnnaKK sa...

Hejsan!

Hoppas du har haft ännu en fin helg nu!? :-)

Paula i pörtet sa...

Heej, det ekar så tomt i din domän, har du jobbat dig helt slut eller är du ute på roligheter? Hoppas förstås på det senare alternativet! Solen lyser i södra Dalarna idag, tänk vad glad man kan bli!
Kram från pörtet