söndag 9 september 2012

Lite stolt idag;)

För första gången har jag hittat Stolt Fjällskivling, så lite stolt är jag allt, förstår nu varför jag aldrig hittat den svampen tidigare.
Brukar ju plocka svamp i Kolmården, har idag varit ute på Vikbolandet på en lååååång vandring och där fanns det massor av denna svamp, är ju en helt annorlunda natur där, mycket hagmark bl.a och det är där som den här svampen växer! 
Skall pröva att steka den lite senare, måste ju testa om den är så god som alla säger!?


Blir det tyst här på bloggen så var det väl inte Stolt Fjällskivling jag hittade, kanske är en dödligt giftig svamp jag plockat;)

Ha en bra början på veckan!

annette

8 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Läcker bild! Härligt m långpromenad i solen idag.

Just nu försöker jag läsa in en kandidat, är ju så gammal att min utb är förlegad när det kommer till vub!!! Målet ligger låååångt därframme tar ett steg i taget.

AnnaKK sa...

Ja, den där lär man ju kunna förväxla med vit flugsvamp... 8-X Men hoppas den smakade bra!? :-D Har själv plockat såna nån gång för ganska många år sen, men jag tyckte inte de var lika goda som kantareller, så numera låter jag dem stå kvar om jag ser några... <:-) Samma med Karl-Johan förresten... Och ifjol plockade jag en blomkålssvamp, och så krånglig som den var att rengöra så ska jag aldrig nånsin mer plocka såna heller! För den var inte heller godare än kantareller och därmed inte värd allt besvär den orsakade mej... <:-) Fast blir det svälttider så lovar jag att tänka om! Men förr sa de ju faktiskt så om svamp att "så fattigt så man måste äta svamp blir det aldrig!!" Svamp var nåt man gav till kossorna då...

Ha en bra start på nya veckan!! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Och NU blev jag lite avis!!!
Visst är det en stolt typ du hittat. Den är så god, så god.
Jag har inte fått någon på "mitt ställe" i år, där jag brukar hitta två till tre stycken. Då blir det fest.

Ha en fin dag!

Pysselfarmor sa...

absolut en stoltis och jag tycker den är god. men smaken är som baken....olika ;-))
nej så säger man inte men jag gjorde det nu...

Paula i pörtet sa...

Nämen fy så du skräms, men bilden talar dock sitt tydliga språk, visst är det den stolta du hittat! Vi har ju mest barrskog här så det saknas fjällskivlingar, senast jag plockade var nog på semestern på Öland för några år sedan. Smaken är delikat!
Grattis till fynden, berätta gärna vad du tyckte!
Kram

Inger sa...

Så stolt och fin den står där och väntar på dig. Jag är oxå lite feg med svampar...plockar mest kantareller...vi hittade oxå en hel del i söndags..
Självklart kommer du tillbaka. Jag är säker på att den var en fjällskivling...de är ju lite udda till utseendet..
kram och ha det fint i svampskogen..

Inger Maryissa sa...

Vilken fin bild på den Stolta Fjällskivlingen du tagit.
och hoppas den smakade gott,
kram

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hehe...Du lever;) Eller så vågade du helt enkelt inte äta svampen:)

Kram Annica