söndag 30 september 2012

Höstkänsla

Skulle vara hemma idag efter en intensiv vecka och Kulturnatt natten till idag, men så blev det inte;)
Vaknade vid 7-tiden och var snart på benen och nere på gymmet för att träna, sedan lyste solen och en stark längtan till naturen gjorde att lunchen blev packad och medtogs till naturreservatet Fjällmossen i Kolmården.
Där blev det en vandring i blötan på ca en mil, måste ha regnat otroligt mycket senaste veckan, märker ju inte så mycket av vädret på vardagarna, trots att det var blött så blev det en oerhört skön och vacker höstvandring i solen.
Hade inget macro med vilket väl var bra, för då hade jag inte kommit hem förrän sent då det fanns mycket vackert att fota, tar ju tid att byta objektiv och krypa på marken, hade ju heller inga "galonbyxor" på mej;)
Några bilder blev det dock från marknivå, skogen därute består mest av barrträd och då finns ju inte så mycket färggranna löv att fota!



 

Skall nu försöka hinna runt en sväng till Er andra, för saknar att besöka Er det gör jag, skall bara ladda med lite kaffe först!
Ha en fin kväll!

annette

14 kommentarer:

Della sa...

Visst är det fint i skogen nu när det händer saker men "åt andra hållet", så att säga.

annette sa...

Della, varje årstid har väl sin tjusning bara solen lyser tycker jag;)
Fast just nu undrar jag över min kombination av träning och vandring i skogsterräng, suttit här en bra stund vid datorn när jag reste på mej, kunde knappt inte gå;-))

BrittMarie sa...

Oj, Fjällmossen! Det låter ju riktigt exotiskt. Som att vandra i fjällen, så nära oss. Dina bilder är otroligt fina. Så då offrade du dina blöta knän, så vi fick se detta också :)
PS. Tack för flera kommentarer på en gång! Glädjande att någon läser!
Kram

annette sa...

Britt-Marie,är faktiskt ganska så fjällikt därute, stora hedar och lite fjällkänsla bland knotiga träd och annorlunda växter.
Det som saknas är fjäll;)

Pysselfarmor sa...

Just den myren har jag hört talas om eftersom min sambo och hans kompisar vandrar olika delar av Sörmlandsdelen och har bl.a. varit där. Han tycker att den liknar en fjällmyr.

Nette Cecilia sa...

Så mycket vackert du hittade i naturens trädgård ,kram Nette

Pumita sa...

Underbara höstbilder! Du får ta det lite lugnt i skogen så du inte blir helt slut i benen. :)

Ninni sa...

Vilka underbara höstbilder du bjuder mig på. Tack för det!
Vad duktig du är! Både gymträning och skogspromenad...undrar inte alls på att du blir stel ;)
Hoppas det har slutat regna för ett tag framöver.
Kram Ninni

Paula i pörtet sa...

Det lät ju skönt att traska ute en mil i blötan, hihi
Men nog är det blött så det räcker, vi skulle ta en tur på en led här i Säfsen, helt översvämmad var stigen och när vi klättrat på en stund kom vi ut på ett hygge. Så var det med den vackra leden, den vi gillade bäst. Men nu är jag inte överraskad längre, man har blivit luttrad. Bara att försöka hitta nya favoritställen och det borde man kunna göra när det enda man ser vart man än vänder är ...skog!
Hoppas du får en lättare arbetsvecka
Kramen

Jane sa...

Hösten är verkligen vacker med alla sina färger! Hos oss är lönnarna otroligt fina just nu ... bara att njuta så länge det varar. Snart finns inte ett löv kvar och det är då den stora "tristessen" sätter in, innan snön kommer och lättar upp det hela ;) Har fortfarande blommor kvar på balkongen, de flesta pelargonerna har jag tagit med till skolan (kalla fönster där) för hemma är det redan fullt. Vete´sjutton vad jag ska göra av resten ...

Bonnfrua sa...

Härliga bilder du fått idag!

Idag över kaffet vid skiftbytet pratade vi om löner kommun o landsting... I din kommun har de med högst lön vad den med lägst lön hos oss har. Skrämmande!!!

Gillar din tanke att strunta i att lägga energi på sånt som ändå inte kan åtgärdas... Jag tror man mår bäst själv då.

Dags att lägga sig, det är ju en dag ii morgon med!

Min horizont sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
AnnaKK sa...

När solen behagar visa sej om dagarna nu, så framträder onekligen en hel del fina färger och skiftningar i naturen. :-)

Lyckades slå på tv:n precis när Vetenskapens Värld började igår, och det handlade om träning. Jag nappade direkt på det här nya att man bara behöver träna intensivt i 12 minuter i månaden - förutsatt att man rör sej mycket i övrigt också. :-) Med andra ord: Jag ska inte tänka på gym och så där nåt mer, utan bara se till att jag reser mej från den här stolen vid datorn lite oftare! Och intensivträningen kan jag (iallafall just nu) förlägga till skogen, och utföra i form av korta men snabba ruscher bort från alla hemska älglusflugor!!! ;-) Följde med maken häromdagen när han skulle lägga ut lite äpplen till älgarna... Tror jag fick minst tio älglusflugor på mej på mindre än fem minuter. BLÄRK!!!

annette sa...

Anna, glad att jag missade det programmet igår, tänk vad mycket kul jag skulle gå miste om:)