onsdag 1 augusti 2012

Tänk om jag ägde och även hade..........


Ja, tänk om jag ägde en vädertätad kamera och hade fjällräddningen som vore beredda att rycka in vid behov, då skulle jag utan tvekan ha sett till att vara kvar på fjället och kommit väldigt nära för att fota precis mitt i det oväder som tornade upp sig.
Var ganska så blå himmel bara några minuter innan dessa bilder togs,sedan bara hände allt inom loppet av ett par minuter, det är knappt 1 minut mellan första och andra bilden.
Ganska så fascinerande att få uppleva, och någonstans verkar solen ändå ha kunnat bryta igenom och ge ett starkt sken på delar av fjället, men jag såg ingen sol!


Riktigt skönt att ha semester och "bara" vara hemma, minns jag inte riktigt när jag var senast!
Ha det gott!
annette

9 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Ja just detta att vädret förändras väldigt snabbt är ju speciellt farligt på vintern....och på sommaren på vissa sjöar så kan det var lugnt och så helt plötsligt går höga vågor. Men "fjällfolket" vet - litet värre med turisterna.

Det finns mycket i Lövångersområdet att se...ja och så är det inte långt upp till oss dårå ;-)) 35 mil kanske......

Pysselfarmor sa...

jamen nu glömde jag ju säga att fjällbilderna är för läckra!

Jane sa...

Wow, första bilden är så dramatisk, otroligt fint med ljuset från solen! Snabba väderväxlingar har det varit hela sommaren, kan tänka mig att det är ännu värre då i fjällen. Idag hörde och såg jag åskovädret men jag gav mig sjutton på att fixa färdigt i en rabatt. Precis som jag trodde - inte blev det något regn hos mig. Ibland har jag störtat hem för att sedan sitta på balkongen och vara sur för att det inte blivit något - eller tvärtom - kommit hem dyngsur :) Inte lätt att veta hur det blir!

BrittMarie sa...

Ja visst är det fascinerande hur vädret kan förändras så snabbt. Så snyggt du fick med ovädersmolnen framför fjället! Hoppas du har lite ledig tid hemma nu att ta igen dig på eller fixa med dina bilder!
Hoppas ditt "bettmärke" läker bra!
Kram

UllaMona sa...

Fjällvädret kan verkligen vända snabbt och då särskilt på vintern, då gäller det att tolka tecknen så tidigt som möjligt.
I sommer har det verkligen varit gott om allehanda insekter, myggen har faktiskt inte varit värst utan "svidarn" den rackarn brukar inte komma förrän i augusti men i sommar har det varit annorlunda.
Vi"flydde" faktiskt från fjällstugan pga insekterna.
I slutet på aug ska jag upp och jaga, hoppas på kyliga nätter och höga klara dagar.

AnnaKK sa...

Mmm, det där med snabba väderväxlingar i fjällvärlden märkte vi också av lite grann. Men inte fullt så dramatiskt som på dina foton (det första är riktigt häftigt, förresten!!)

Som ett alternativ till vädertätad kamera skulle du kunna skaffa dej en paket såna där stora plastpåsar med zip-förslutning! :-D

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vädrets makter...

Kram Annica

Della sa...

Vad liten man blir inför vädrets makter.

Pumita sa...

Wow, så häftigt! Du ser ut att ha haft en kanonfin semester. Bortsett från en del missöden men det är som det är, ingår i paketet på nåt sätt. *säger hon och gnider lite mer tigerbalsam på sin onda tass* ;)