fredag 10 augusti 2012

Kantareller

Tror jag bloggade om när jag senast försökte mej på att komma till mitt bästa ställe för att plocka kantareller, gick ju helt galet då, skogen såg ut som en bomb slagit ner efter röjning av skogen, gick vilse m.m.
Nu hade jag klurat ut en annan väg för att nå fram, efter någon dryg km uppför en kraftledningsgata så visar det sig att även den delen av skogen är röjd och nästan oframkomlig!
Är ju född envis, så då kunde jag ju inte ge upp, fortsatte och kom i alla fall till sist rätt den här gången, men vis av förra gången så hade jag knappat in startplats i mobilen och det visade sig att jag gått 6 km genom röjd skog och det vet nog alla vad det innebär, att jag precis innan gjort ett pass på gymmet plus kondition 30 min på löpband gjorde att benen var rätt så möra då;)
När jag kom fram så öppnade sig himlen och bjöd på en riktig störtskur, men skit samma det var ju bara att plocka;)



Insåg att blöt svamp blev tungt och jag visste inte riktigt hur jag skulle komma tillbaks till bilen, så jag avslutade efter halv korg.
Tog en chansning på vägen och det här gången gick det bra, nu tror jag att jag hittat en väg som i alla fall inte innebär röjd skog att ta sig fram genom i flera km, måste tillbaks imorgon för det fanns så otroligt mycket svamp, och i år har jag tömt frysen, så det behövs påfyllning.
Positivt tänkande av det här blir att jag kom hem helskinnad och rätt dag även den här gången;)
Nu blir det smörstekta att njuta av samtidigt som jag skall se herrarnas handboll i
OS semifinal!!
Ha en fin fredagskväll!

annette
YES! Vi vann handbollsmatchen, söndag kl.16.00 sitter jag bänkad!!

7 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Vilka härliga bröd du bakat!!! Och vilka kantareller.... Inte är jag avis inte, nej då! Öhhh

Önskar dig en god kväll med kantareller och match!

Della sa...

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte på torget. :-)

annette sa...

Ingen sport Della;)

Jane sa...

Oj, vad fina kantarellerna ser ut trots allt regnande! Här har inte plockats en svamp ... har fått lite fästingnoja eftersom det kryllar med fästingar här. Jag älskar annars att vara i skogen, blåbärsplockning är det bästa, lättare att hitta än svampen ;)
På landet (i Ramsdal) hade vi bra ställen, likaså i Värmland när jag bodde där. Här har jag inte hunnit med att lära känna skogarna riktigt. Hade jag ett bara bra svampställe skulle det överväga fästingfasan, ha ha :)

Maggan sa...

Vilka härliga kantareller!
Roligt att läsa dina sidor!

Kommer också att sitta bänkad på söndag, härlig handbollsmatch!
Maggan på Maggans Pensionärsblogg

Pysselfarmor sa...

Och kantarellerna hinner inte sticka upp häruppe i norr innan vi åker hem..nu på söndag. Fy och usch och bläääh för att börja jobba! Har ingen inspiration för det - vill sticka, brodera, fotografera, lyssna tystnaden, läsa bok, dricka kaffe och strosa runt och bara njuta...inte vill jag till någon storstad ÄN!

Pumita sa...

Oj, vilken skörd! :p
Läste nånstans en tio-i-topp-lista på vad man inte ska posta på Fejan och Instagram och kantareller var en av dem... förstår inte alls! Suverän bild!