torsdag 2 augusti 2012

Från oväder till ljuvligt;)

Här växlar det lika snabbt som vädret i fjällen!
På väg upp/ner från fjällen så är det oftast mycket vackert att titta på, bland annat en massa gamla fina fäbodstugor och andra byggnader, och i år var det så otroligt grönt och blomsterrikt.
Att jag nästan fällde en tår när jag fick se allt vackert emellanåt är ingen överdrift.
Har redigerat lite olika,någon är i princip original, någon lite gammaldags känsla, någon lite vintage, och så till någon som det är riktigt drag i, men redigeringarna är egentligen en avspegling av mina känslor när byggnaderna dök upp framför mina ögon, att känslorna är olika för olika platser beror oftast på att ljuset är olika på olika platser.






Läste just i vår lokalblaska att här i Norrköping har vi inte alls haft någon speciellt ovanligt dålig juli, så den känsla jag skrev om för ett tag sedan stämde ju, grannstaden Linköping har haft mer än dubbelt så mycket regn, stackars mina kollegor;)
Ha en fin fredag!
annette

7 kommentarer:

Jane sa...

Åh, sitter här och bara suckar - vilka fina bilder och stugor! jag vill åka dit med en gång :) Sista bilden är bara så ljuvlig, där skulle jag kunna bo (hrm, på sommaren kanske jag ska tillägga). Helt fantastisk natur och växtlighet verkar det vara också ...
Ps Granntanten snodde plantor av förre ägaren när hon (90-år gammal) inte orkade vara vid stugan ... allt möjligt har hamnat hos grannen tydligen. Hos mig var det stora gropar när jag köpte stugan. Hon har snott plantor av mig också, i början då det var en salig röra på tomten. Hon trodde väl inte att jag skulle märka det. Grannen är mkt speciell, var tvungen att anlita advokat för att få henne att sluta terrorisera mig. Hon var sur för att jag bjöd över henne vid köpet, ha ha. Nu är hon aldrig där och det är såååå skönt!

AnnaKK sa...

De där gamla stugorna med blomsterängar på taken har verkligen skyhög charmfaktor - iallafall på sommaren! :-) Men tänker man på att folk har bott i dem, och på dessa platser långt ute i obygden och mitt i värsta vargavintern också... Ja, det kan man ju knappt ens fatta! 8-X I Hembygdsparken i Hede finns det en sån här gammal stuga med berättelse till. Familjen som bodde där var så fattig att föräldrarna fick ge sej av och jobba långt borta, och under tiden skulle barnen klara sej själva i stugan. Vinter var det, och ett av barnen dog och syskonen kunde inget annat göra än att lägga liket i en lada och invänta att föräldrarna skulle komma hem igen när det blev vår. :-(

Men för att tala om trevligare saker: Jag fixar nog inte heller några större tyngder på fjället, så om jag skulle ut och vandra finge det nog räcka med kompaktkameran... <:-) Tjusiga panoramavyer över berg och sjöar, kan man väl alltid klippa ut ur turistbroschyrerna och klistra in i fotoalbumet!? ;-)

annette sa...

Jag ser nu att den sista bilden ser väldigt konstig ut, nästan som den är delad i två delar, vet inte riktigt vad som hänt, får kolla det senare, just nu hinner jag inte;)

Della sa...

Det ser ut som ett riktigt härligt ställe där där du har varit.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Underbara bilder!

Kram Annica

Ninni sa...

Ljuvliga bilder från underbara platser, jag förstår att du blev rörd. Ibland behövs det inte så mycket innan tårarna trillar ;)
Apropå vädret, det sägs att det har varit ganska normalt även här i mina trakter. Men vi har haft skapligt sedan vi kom hem. Förvånansvärt varmt faktiskt. Men innan dess säger alla att sommaren varit usel. Tråkigt är det för alla som haft sin semester under den första delen av sommaren.
Kram Ninni

Elisabeth Källblad sa...

Så fint! Jo, jag förstår med och mer att jag verkligen missat något när jag alltid är där när allt fint ligger under snön... :)

Så vackert fångat av dig! Du får en att längta! :)