torsdag 9 augusti 2012

Bli inte chockade;)

För det är jag nästan själv! Assistenten fick komma ut ur skåpet!!
Regnade när jag vaknade i morse, och helt plötsligt fick jag otroligt stor lust att baka, till affären blev det, och surdeg skulle jag baka.
Är ju så bra numer för sådana som mej som inte planerar ett sådant bak, finns ju färdig surdegskultur att köpa., hur man gör står i botten på burkarna, ingen risk då att man missar något i affären.
Har inte testat förrän idag, och givetvis köpte jag båda varianterna, finns både för vete och rågmjöl.
Kan ju inte säga annat än att vill Ni baka den här typen av bröd lite spontant så köp, helt otroligt lätt att jobba med och resultatet blev verkligen över förväntan.
Vispen blev utbytt mot degkrok senare:)




Gjorde två bröd av den grova varianten, hade tänkt mej lite painriche av det ljusa, men då skulle jag gjort dom lite längre, fast jag kom just på att dom går alldeles utmärkt för att bl.a använda till lite Bruschetta imorgon;)
Har smakat båda sorterna, och jag är lite salig över hur gott brödet blev och så bra det jäste!!
Kanske skall tala om att jag fuskade lite, hade i en tsk honung för jäsningens skull:-))
Blev visst ingen riktig bloggpaus här , dock lite annan form (semesterblogg;)
Ha en fin fredag!
annette

4 kommentarer:

Jane sa...

Åh, vad det ser gott ut! När vi fortfarande var en stor familj som bodde på samma ställe ;), bakades det nästan var tredje dag. Nu när jag bor ensam blir det bara när jag får infall, som du. Men det är faktiskt väldigt avkopplande att baka och knåda deg så det skulle man ju göra lite oftare!
Semesterbloggerier funkar det med :)

Elisabeth Källblad sa...

Detta måste jag också testa!
Jag som i princip aldrig bakar. Men nu blev jag allt lite sugen.

Bra att du kommit till gymmet lite, gott! Det kan allt behövas efter ledigheter. Hoppas det var skönt efteråt. Helt godkända dojjor! :)

Ninni sa...

Åh vad gott! Jag gillar ju att baka men gör det alltför sällan nu när vi bara är två. Allt ska ju ätas upp också :) Men nu blir jag sugen igen...
Och spontanbak blir det ju nästan alltid så några surdegskulturer har aldrig bott hos mig. Då är det ju bra att du testat köpevarianten så jag vet att den är bra. Tack Annette!
Ha en skön helg!
Kram Ninni

Paula i pörtet sa...

Alltså, jag äter inte längre bröd, eller ytterst sällan. Dels för att jag mår bättre i magen utan, dels för att jag aldrig hittar riktigt gott bröd. När jag började försöka tappa lite vikt för över ett år sedan så tänkte jag att på helgerna tillåter jag mackor till frukost. När jag gjort så ett par veckor märkte jag att det inte smakade särskilt gott, just för att brödet var tråkigt. Skulle jag hitta brödet du bakat så skulle jag slå till direkt! Rågbröd händer det att jag äter, gärna i form av knäcke.
Du är inte lite duktig du, först jymmet och sen skogen, puhpuh men du fick ju lön för mödan. Jag vill gärna hitta annan svamp nu, smörsopp, citronslemskivling, stensopp skulle sitta fint, tycker nästan bättre om dem än kantareller.
Oj va långt det blev...nu tillbaks till OS-soffan, sista kvällen nu!
Kramen