söndag 8 juli 2012

I brist på kantareller!

Min kantarellskog är ju nedhuggen, så jag har börjat leta efter andra svampar på andra platser, fann dessa på en trädstam, ganska så maffiga, men steka dom i smör och äta på en knäckemacka känner jag inte för;)
Fast helgens väder borde verkligen satt fart på sommarkantarellerna och fr.om lördag kan jag ägna så mycket tid jag vill "nästan" under en vecka, för att hitta nya ställen och det skall jag verkligen ta tid till.

Ha en bra start på veckan, vare sig Ni arbetar eller har semester!
annette

7 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

näää jag tror inte heller att jag vill äta fnösketickor ;-)

de där använde mor till att göra myggrök till korna. Fnösketickor brinner sakta och länge och så ryker det så att myggen försvinner.
Korna stod där vid röken och riktigt njöt! Tänk det är en bild i mitt huvud som jag aldrig kan fotografera - trist!! Detta finns nog inte idag inbillar jag mig.....

Pysselfarmor sa...

hmmm
glömde berätta att min sambo vandrar tillsammans med ett par andra herrar varje torsdag en del av Sörmlandsleden....han kom hem med gula kantareller för två veckor sedan...
hoppas det blir massor häruppe i norr och att de "poppar upp" i tid dvs innan jag åker ner till "södern" igen....

Della sa...

En kollega hade varit ute och plockat förra helgen, men jag lyckades inte få ur honom var. :(

paula i pörtet sa...

Himla fräckt att hugga ner din svampskog! Trots mina idoga skogsturer i ur och skur år ut och år in så har jag aldrig hittat något bra ställe med sommarkantareller. Ibland har jag hittat små kantarell-barn men då växer dom på ställen där dom inte blir större! Först i augusti hittar jag gulisar på ett par ställen (om dom inte huggit ner skogen). Men, jag måste säga att jag blivit mer frälst på KarlJohansvampen och vill helst att det ska bli ett bra år dör den, ifjol var det inte mycket att hurra för.
Hoppas du orkar kämpa på nu denna sista vecka också
Kramen

UllaMona sa...

Jag som är novis när det gäller svamp trodde att kantarellerna växer på hösten. Vojne vojne.

Elisabeth Källblad sa...

Inte goda alls att äta... men man kan göra pyssel med dem!
Själva så stekte vi på två helt rågade stora stekpannor i går!

Nä inte fotat, på mina bilder finns mest valpar och tinningsbilder just nu!

En vecka vikariat kvar, det är faktiskt kul i år! Sen är det massor av jobb på fotoföretaget. Håller på och får fler reklamjobb och det är ruskigt kul. Måste också göra färdigt bröllopsbilderna som jag hoppas de val ut snart!

Kram och ha en underbar start på din semester! :)

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Nä, dem där vill man ju inte äta;)

Kram Annica