lördag 2 juni 2012

Påminnelse från ett Krig i vår tid!

Har funderat mycket på det här med bilderna från Mostar där det finns spår kvar från kriget som pågick så sent som på 90-talet, skall jag lägga ut dom, skall jag lägga ut bilder från det vackra Mostar först eller sist, skall jag blanda.
Har egentligen inte kommit på svaret ännu, vet inte vad som är rätt eller fel, och jag tror inte jag kommer fram till ngt rätt i den här frågan för staden Mostar längtade jag så efter att få se, och jag har verkligen tagit den staden till mitt hjärta, så beslutet blev att visa spåren av kriget först, för det finns i staden och detta lever människorna med där.
I en del hus som är tydligt skadade av granater bor det människor idag utan att skadorna är åtgärdade, än idag är staden delad mellan två folkgrupper, vill Ni läsa mer så finns det en del i Wikipedia.







Har knappt redigerat dessa bilder alls, försökt att enbart belysa lite för att det viktiga i bilderna skall framträda!
Lördag och jag lägger ut sådana här bilder, tror vädret gör sitt till, jag gillar ju inte hösten;)
Ha en bra lördagskväll!
annette

11 kommentarer:

Pumita sa...

Så vackra och så vidriga på en och samma gång! Det går inte att förstå vad människorna här har gått igenom. Tack för att du delar med dig! Önskar dig en skön helg!

Della sa...

Bra att få se. Svårt att föreställa sig hur det är i krig, men här finns ju verkligen spåren.

Nette Cecilia sa...

Grymt var det på den tiden ,vi borde inte fått uppleva dom här märkena utan hela hus ,kram Nette

BrittMarie sa...

Ja, man får sig en tankeställare när man ser dina bilder. Svårt att förstå att grannar måste ta till vapen. Jag tror du valde rätt som visar dessa bilder först. Sedan kommer andra bilder, eller?
Kram och hoppas du slipper få för mycket regn på dig under helgen!
PS Nu har jag skrivit om färdigt :)

Christian Berghänel sa...

Bra, intressanta och viktiga bilder. Det som hände i Mostar och på Balkan på 90-talet får inte glömmas bort.

Jane sa...

Jag minns hur hemskt det var när man såg på TV att de hade börjat skjuta i Mostar. Ingen hänsyn tas till vare sig människor eller byggnader ... Trots de hemska spåren så är bilderna både vackra och intressanta. Har man inte råd att renovera eller vill man inte?

enn-08-i-exil sa...

Morrn Annette.

Du bestämmer själv om du vill visa viktiga tidsdokument.
Dom bilder du redan har visat är jättebra.

Ha de bra.

Hasse A Norge

annette sa...

Tack för kommentarer, håller med Er om att det är viktigt att även visa sådana här bilder, vet att en del byggnader har man medvetet valt inte reparerat, vilka vet jag tyvärr inte.

Bonnfrua sa...

Det är starka bilder du visar! Svårt att ta till sig på nåt sätt, det blir för närgånget. Varför ska man föstöra så där med att kriga???

Elisabeth Källblad sa...

Tänkvärt!

Pysselfarmor sa...

Bra att visa precis som det är ....och var. Svårt för oss att förstå som inte upplevt något krig.