söndag 3 juni 2012

Mostar

 "Lite" bilder från Mostar där det inte finns så tydliga spår av kriget, ja egentligen finns det tydliga spår men dom tänker vi kanske inte på, bron som Ni ser på första, fjärde och sista bilden är den bro som sköts sönder totalt i kriget men som är uppbyggd igen.
En fantastiskt vacker stad med så otroligt mycket vackra byggnader, en stil som jag inte sett så mycket av tidigare, inte heller dessa bilder är redigerade speciellt mycket, för jag vill behålla den känsla jag fick när jag var där!








Till Er som undrade i inlägget med fiskmåsarna om jag inte var rädd för att dom skulle "släppa" ngt på mej från ovan, kan jag rapportera att idag var det nära, jag klarade mej själv men "ryggan" fick en riktig "blaffa", och jag som inte ens försökte fota dom idag, hade inte ens kameran med;)
Ha det gott!
annette

14 kommentarer:

Pumita sa...

Otroligt vackert!
Jag vill gärna veta hur, dvs med vem (bolag osv.) du åkte för jag blir klart frestad att göra den här resan.

Pumita sa...

Tack Annette för ditt svar! När jag ser dina bilder från Mostar så vill jag verkligen åka dit. Några jag känner åker till Dubrovnik i höst (de åker på egen hand) och tanken lockar men vi får se. Jag fixar hellre själv än åker i turistgrupp. Återkommer säkert med frågor. :)

Christian Berghänel sa...

Jag har rest runt ganska mycket på Balkan (mestadels Makedonien, Kosovo och Albanien). Har flera gånger velat ta mig till just Mostar men det har inte blivit av. Kanske är det ändå bra att ha saker kvar som lockar. Någon gång skall jag till Mostar! Tack för att du visar så fina bilder.

annette sa...

Pumita, hoppas Du kommer iväg, det är verkligen ngt speciellt!

Tristan sa...

Den berømte broen ja. Det må ha vært flott å se den i virkeligheten. Flott serie med bilder fra den lille landsbyen.

annette sa...

Christian, Balkan är något jag har blivit väldigt intresserad av efter mina två resor till Kroatien, skulle gärna resa där mer och speciellt dom platser Du nämner!

annette sa...

Tristan, det var en stark upplevelse, minns ju bilderna från kriget!

Elisabeth Källblad sa...

Otroligt vackra vybilder!
Nu får du mig att vilja åka dit!!!

Ragnvi sa...

Morning! Dina foton tar nästan andan ur mig! Så underbart du fångat det mesta! Även de sorgliga bilderna från kriget....fattar fortfarande inte att allt det hemska hände...och kanske även händer idag...
Dina måsbilder....jag nästan hukar mig!
Kramen!
Ragnvi

AnnaKK sa...

Fantastiskt fina byggnader de har där! Och med alla berg runtomkring är det ju inte konstigt att de är såna mästare på att bygga i sten. :-)

Här kör vi med det materialet vi är bäst på; trä. I helgen har vi fått tillbygget av verkstaden så pass färdigt att det nu ska gå att ha dotterns studentfest i den lokalen om lite drygt en vecka. :-)

paula i pörtet sa...

Historiens vingar är märkbara i dina vackra bilder! För jag tycker de mer är bilder än foton, färglagda bilder, målningar!
Läste någonstans att gamla delen av Luleå numera tillhör Unescos världsarvslista, har du varit där? Jag har inte varit så långt norrut någon gång, men det är spännande att stadsmiljöer också passar in på arvslistan.
Ha en riktigt mysig försommarvecka trots det ostadiga vädret. Vi blev genomdränkta ute i skogen idag, men jag tyckte mysfaktorn var ganska hög, hihi
Kramen

Andy sa...

i like nice post

Pysselfarmor sa...

Tänk så många vackra platser det finns som man så gärna vill besöka.
Så vackra bilder och ibland får man känslan att det är från en annan tid, men så ser man cocacolaparasollerna :-))

Ninni sa...

Så vackert med alla desa gamla stenhus och bergen runt omkring. Du gör verkligen pr för Mostar. Jag vill också åka dit! Vi får se om det kan bli av...det finns så många ställen som jag vill besöka.