torsdag 26 april 2012

Fullmatad

Oj, oj vad mycket nytt som händer inom Klinisk Kemi under ett år, ja det händer inte under ett år, men ibland så blir så mycket forskning och nya metoder färdiga samtidigt och kan presenteras under den årligt förekommande kongressen som jag varit på idag.
Snurrar friskt i hjärnan, helt otroligt så mycket nytt man kommit fram till vad gäller behandlingar och analyser av cancersjukdomar, hjärt - kärl, leukemier m.m.
Spännande att få veta mer om utlösande faktorer och bakomliggande orsaker till många av våra allvarligaste sjukdomar!
Idag kan vi analysera mer specifikt och då kan oxå många sjukdomar behandlas mer specifikt vilket ger ett bättre resultat.
Brukar ju beklaga mej över stress ibland, men jag undrar om jag egentligen skulle vilja ha ett annat yrke.
Vi pratade om det idag, många av oss har ju jobbat i massor med år med mycket olika saker, och vi kom väl fram till att vi inte skulle klara ett jobb där det inte finns någon utveckling, i vårt yrke så händer det nästan något nytt varje dag, inte allt vi sysslar med men vi får ny kunskap.
Ajfånen fick agera kamera idag;)

Och som alltid på en sådan här landsomfattande stor kongress, så är det fullt av utställare som vill visa att just deras maskiner/apparater, reagens osv är det bästa, och då försöker dom "muta" oss lite med godis, pennor och en massa annat, blev tungt att bära på slutet;)
Nu skall jag slappa och vila hjärnan, ha en bra kväll!
annette

4 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Verkar som om det blev en hel leksakslåda med saker ,kul med lärdomar ,man lär ju sig någonting nytt varje dag ,kram Nette

Jane sa...

Visst är det intressant och kul att vara på sådant där men till slut blir det nästan för mycket. Jag orkar inte ta in allt på slutet ... Vi har ju Skolmässan i Stockholm som är lite av det där stuket. Alla vill sälja läromedel ... de skulle bara veta att vi, på min skola, endast har 300:- per elev och läsår att spendera. Inte mycket när man vet att en mattebok kostar mellan 90-100 kr. Men kul är det som inspiration och man kan få lite idéer till sitt eget arbete :)
Idag ler vädergudarna - sol - och vi har städdag på skolan, härligt!
Hoppas du också får en fin dag!

Della sa...

En mycket spännande dag alltså. Rätt lustigt att se denna kontrast mellan spännande forskning och utveckling och reklamprylshögen. :)

AnnaKK sa...

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns massor runt omkring ditt jobb som är hur spännande och intressant som helst - jag har ju själv en gång i tiden haft en liten fundering på att utbilda mej till biomedicinsk analytiker (fast det stöp på att jag inte fixade matten...). Men det är synd att det ska vara så underbemannat i det yrket - inte bara där du jobbar, utan överallt.

Men nu har du kanske sett till så du får fyra dagars ledighet iallafall!? :-) Själv är jag fri idag, och ska bara ta hand om lite tvätt imorgon och på måndag. Tror jag kan vara helt fri på tisdag också - fast det har jag inte kollat upp till 100 än.

Ha det toppen!! :-)