tisdag 6 mars 2012

Syster

En "syster" i sådana kläder och på "moppe" har inte ens "gamla" jag sett i verkligheten;)

Kan ju oxå bero på att jag arbetade med annat några år, innan jag utbildade mej och började inom vården!

Full fart ner till gymlokalen gäller nu, är det någon mer än jag som har det så här bra.Har två minuters väg till ett nyöppnat gym, det kallar jag lyx och jag är faktiskt mycket bättre i mina axlar och armar nu efter ha tränat regelbundet en period!


Ha det gott!


annette

10 kommentarer:

Della sa...

Bra att det går åt rätt håll. Det är lättare att hitta motovationen att träna då.

annette sa...

Visst är det så Della!

BrittMarie sa...

Förkläde och klänning har jag aldrig haft. Däremot minns jag när vi som de första på sjukhuset köpte oss vita långbyxor. Skönt att det gör nytta med träningen.
Kram

Elisabeth sa...

Jag undrar hur mycket sjukvård det var för sköterskorna då?
Jag har skrivit en hel del om HLR det senaste, och nu har vi till och med hjärtstartare ute för gemeneman att använda vid hjärtstopp, en teknik som var riktigt avancerad hjärtvård för bara femton år sedan i ambulansen!
Men det känns fint och tryggt.

Jag är lite avundsjuk på ditt gym så nära. Jag skulle absolut behöva det också! Men har lite planer på hur jag ska tackla den här förbannade extra vikten jag fått sedan jag sluta röka. Ska bara genomföra dem också! :-)

annette sa...

Britt-Marie, jag minns när vi inte fick ha långbyxor utan var tvungna att ha vita knässtrumpor, inte så hemskt länge sedan egentligen;)

annette sa...

Elisabeth, vet inte så mycket om vården då, men ibland känns det som om undersköterskorna är dom vårdande idag och sköterskorna är dokumeterare, men det är nog olika i olika läger.
Bra att Ni har hjärtstartare, går själv HLR varje år genom jobbet, jättebra kunskap.
Träning ja,tanken är första steget och sedan brukar det dröja ett tag till genomförandet;)

AnnaKK sa...

Jag har 20 sekunder till ett hemmagym som står nere källaren - och ALDRIG används... <:-I

Fint att höra att träningen gör nytta, och då är det ju helt perfekt att gymmet ligger så nära där du bor. Antar att det har generösa tider också, så du kan välja själv när du vill gå dit? Dottern höll uppe med fotbollen för två år sen, och då gick hon på gym istället. Det var öppet dygnet runt, tror jag, och de som hade köpt årskort (bla dottern då) fick egna nycklar så de kunde gå dit mitt i natten om de så önskade. :-)

Några "moppesyrror" finns inte här heller, vad jag känner till. Men en bilburen sjukskötare (fast det heter nog sjuksköterska även när det är en kille??) träffade jag på en fest för ett tag sen. Verkar faktiskt vara ett roligt jobb han har!? Hembesök alltså (typ provtagningar, såromläggningar och dylikt), som är kopplat till den vanliga vårdcentralen. Med lite besparingskrav på sej kanske han får nöja sej med en moppe i framtiden!? ;-)

UllaMona sa...

När jag en gång för länge länge sedan började som sjukvårdsbitr. på Sabbatsbergs sjukhus i Sthlm hade vi blåklänning, förkläde och en hård löstagbar krage. När man skulle göra skitgöra tog man en bakknäppt rock utanpå det hela.
Tack och lov har det förändrats när det gäller klädsel. Det tog många studietimmar att lära sig vika Röda Korsets sjuksköterske hätta...ja herre min je.
Numera går jag helt i civila kläder, oftast jeans och tröja...tänk om man skulle utföra social träning ute på restaurang iförd en liten vit hätta på huvudet ;-))

Kramen på dig.

annette sa...

Anna,en Distriktsköterska tror jag Du mötte, är nog ett väldigt trevligt jobb tror jag!

Ett gym är till för att användas;)

annette sa...

Ulla-Mona, undrar om Du inte skulle bli förflyttad om Du uppträdde i vit "hätta" under social träning i Ditt jobb;)

annette