onsdag 7 mars 2012

Fängelsemuseum i Norrköping

Var inte bara på Arbetets Museum i Lördags tog även en sväng på Kriminalvårdens Fängelsemuseum och tittade lite på den utställning som alltid finns där.
Fanns mycket intressant att titta på och läsa om, någon debatt om kriminalvård startar jag inte, kan bara konstatera att det var annorlunda förr, många straff gick ut på att förnedra fången inför andra, och saker som vi inte ens reflekterar över idag var belagda med väldigt kännbara straff.

Istället för att mista händer eller fötter vid vissa brott så kunde fången dömas till ett lindrigare straff, som t.ex bestod i att rida trähästen. Den stod uppställd på torget, och där fick du sitta i några timmar till allmän beskådan. Förutom att vara bakbunden, kunde det hängas vikter i benen för att pinan skulle förstärkas . Ni ser trähästen på bilden!

Kan ju förtälja Er efter att sett den att jag skulle inte klara fem minuter, vasst och spetsigt virke med ett par cm springa!


Kallt som sjutton ute tycker jag det är på mornar och kvällar, men patienter som kunnat vara ute under dagtid har talat om att i lä så är det riktigt varmt och skönt mitt på dagarna.
Och mars är väl egentligen en vintermånad, så det är väl bara att acceptera!

Ha det gott!


annette

9 kommentarer:

Della sa...

Nej idag var det inte skönt alls. Världens kalla motvind på hemvägen.
Den hästen är nog inget för mig, jag får försöka hålla mig i skinnet. :-)

annette sa...

Della, med tanke på vad man straffades för förr, så är det nog bäst vi båda håller oss i skinnet;)

UllaMona sa...

Här har det blåst hårda kalla vindar...men snart ska det komma in varmare luft enl. yr.no

Jag kanske ska börja på gym för att stärka ryggmusklerna, det finns ett gym här i mitt kvarter men det verkar bara vara atleter där...jag ska leta efter ett "tant" gym

Att sitta på dendär hästen skulle jag absolut inte vilja...

Kram

annette sa...

Ulla-Mona, Du är nog atletisk nog för att platsa på det gymmet. Närheten gör det så mycket enklare att verkligen få tiden att räcka även till träning!

Inger Maryissa sa...

kan tänka mig det var en intressant utställning
Vilka läskiga straff de hade förr...
och det med trähästen...jag ryser...

Här har det också varit kyligt, men mest p.g.a blåsten.
Men våren har i alla fall börjat och det är skönt att veta, även om det säkert blir en del bakslag i vädret
kram

Elisabeth sa...

Bättre rida riktig häst!
Skämt o sido, det var rätt jobbigt att göra fel saker förr i tiden.
Jag tänker mycket på detta med förtal.. om häxeri och sådant.
Man ryser!
Men i dag borde vi tänka lite mer på orättvisorna mellan könen.
Det är inte helt okay ännu!

Kram!

annette sa...

Inger Maryissa, visst är det skönt att vi är på väg åt rätt håll!

Elisabeth, Du har så rätt orättvisorna mellan könen är fortfarande väldigt stor, tycker på ngt sätt att det tystnat lite på den fronten, vi kanske får ge oss ut på barrikaderna och härja
runt lite!

Bonnfrua sa...

Hua vilka straff de kunde hitta på förr...

Var hos en kollega till dig idag för att kolla upp lite prover. Reflekterade över att du aldrig är i min länsdel så det var ingen vits med att tjuvtitta in på labbet om det var någon "ny" där på VC som jag inte kände igen. Fniss.

Jane sa...

Hittade en släkting som var "fiskal" i Hjo. I en anteckning stod det att han såg till att straffet som en ung pojke hade fått skulle genomföras - pojken hade hamnat i bråk med en annan och utdelat en örfil. För detta fick han spöstraff på torget.
Intressant att läsa domböckerna, man hittar många spännande saker :)