onsdag 8 februari 2012

Utmaningen Teknik 5: naturliga inramningar

Tog till mej ordet "naturlig" i Landsortsfotografens utmaning den här veckan, så alla bilder kommer från naturens "naturliga" inramningar, var så kallt ute i helgen så manuella inställningar blev det lite dåligt med.

Första bilden är från ett vattendrag där jag försökte fånga både små isflak och den nyfallna snön som fallit just på dem.

På den här bilden ville jag fånga den naturliga inramningen av huset som björkarna stod för, solen är här på väg att gömma sig bakom molnen som dök upp!

I helgen var solnedgången lite speciell, brukar ju inte vara så här centrerad utan strålarna upplever jag oftast mer spridda, så det blev ju oxå en inramning.

Ha en bra fortsättning på veckan!


annette

8 kommentarer:

Ragnvi sa...

Morning! Underbara foton! Och så spännande med den lilla byn du ska besöka sen! Jag kommer sällan nånstans nu förtiden pga magen du vet...
Men kattorna...dom ser ju nyfikna ut! Säkert är dom jättesnälla också!
Kramen!
Ragnvi

Bonnfrua sa...

Is/vattenfotot är bara så totalt underbart! På min skärm är det en kall bild, vilket det ju också var i helgen!
Jag gillar "isflakens" rundningar och man kan nästa höra hur de håller på att växa ihop till en enhet.
Snön som "skjuter ut" ovanför vattendraget ger bilden mer dramatik och djup/höjd.
Det som kanske skulle kunna ändras är lite mer färg, för hos mig är bilden väldigt blå på nåt sätt. Fast det förstärker ju kylan som var i helgen.

Solen ser nästan lite mysko ut med strålar bara upp och ner. Fint fångat!

annette sa...

Bonnfrua, kanske lite olika i hur det ser ut på våra skärmar, bilden på isen är kall och så var tanken, men på min skärm är det iskanterna som är blåa med inget annat.
Skall se om jag hinner titta på bilden på jobbet imorgon, ingen garanti men ett försök skall jag göra;)

annette

Elisabeth sa...

För att direkt lägga mig i blå diskussionen... Ha ha, skämt o sido. På min mac är bara kanterna lite blå, på min stora skärm är också lite av det vita på vattnet i framkant av bilden lite blått också. Allt enligt rimlighetsgränserna alltså!

Jättemysig bild! Men jag förstår inte riktigt vad du velat rama in, och då faller det lite väl? Ögat leds inte någon speciell stans, vilket en inramning ser till.

Det är lite så jag tänker när det gäller din fina bild på träden och husen. Kanske du skulle gått närmre så att bara två björkar, i oskärpa, på vardera sidan ramade in huset.

Solen däremot är snyggt inramad av mörkret runtomkring med en spännande lodlinjestrålning som jag nog aldrig sett förut! Snyggt!!!

Jag tror jag får be om ursäkt för att inte förklarat riktigt vad jag menade i utmaningen! Tog nog också en svårbeskrivande bild för illustration! Ska göra allt för att vara tydligare hädanefter!

Ha en superfin torsdag!
Kram!

annette sa...

Elisabeth, vad jag ville rama in var just isflaken, men vi tänker väl lite olika vad gäller ordet inramning står för, bilden på huset kunde jag ju gjort precis som Du skriver, hade nog blivit mycket bättre då.
Solen uppträdde lite konstigt över stora delar av landet just i lördags, på många platser sågs ngt som kallas vädersol, vilket inte det här är, men lustigt var det!


annette

Anonym sa...

Har umgåtts med "kollegor" till dig idag. Blev "tappad på blod" ;) Nu hoppas vi att provsvaren inte visar något!

Kram Tott

Arto sa...

Hej
Ja, det var ingen lätt uppgift.
Vi tolkar den så olika, vilket du upptäcker när du kollar in alla andras tolkningar, samt kommentarena.
Till dina naturbilder och mina tolkningar.
Jag tycker 1:a har trevliga inramning kring varje ö.
Den kanske hade vunnit på om man hade tagit från en lägre vinkel och zoomat in på den främre och använt kort skärpedjup.
2:a är en lurig en för mitt öga fastnar på fälgen som hänger vid husknuten. Så hur göra? Jag har inget direkt att rekommendera, kanske prova att beskära olika delar eller att ... . Det var en svår en.
3:an är en härlig solbild som bara värmer. Bra tänk med det svarta som inramning.

Mvh Arto

annette sa...

Tack Arto för Dina omdömen och Dina förslag på förbättringar, glad att Du ser tänket jag hade med isen, hade själv en önskan om att fota lite så som Du beskriver, men naturen satte stopp för det, hade då varit tvungen att gå ner i vattnet;)
Husbilden är lite knepig, skall testa att beskära på lite olika sätt!