onsdag 1 februari 2012

Teknik 4, Teknik-Utmaningen 2012 Spegling

Dags för redovining av Landsortsfotografens Fjärde Utmaning som idag skall vara Spegling!

Hade verkligen tänkt till och planerat i mitt tycke ett lite spännade projekt till denna utmaning. Hade veckan innan sett så snygga istappar som hängde ganska så fritt från ett berg och jag såg häftiga speglingar, så dit begav jag mej i söndags med kameran i högsta hugg, var bara det att "någon" roat sig med att slå ner varenda istapp;(

Blev in till stan för att leta efter fönsterspeglingar, dock lite för sent ute med tanke på ljuset som inte var det jag ville ha på dom platser jag tänkt, och jag hade definitivt vare sig lust eller tid att invänta mörkret för att tänka om och ta i mörker för att fånga en annan typ av speglingar;)

Blev ett foto lite "desperat" som jag helst hade sett i ett annat ljus och utan frost på nedersta rutorna!

Fast fönstret är vackert och lite knepiga speglingar blev det!

Har bestämt att till dessa utmaningar skall det vara nytagna bilder, annars finns det en del rätt häftiga speglingar i mapparna, så jag gjorde även en liten "fuskvariant".

Är ett flertal ljus som jag fotat genom en spegel, dom såg dock lite "mjäkiga" ut så jag la ihop några bilder och drog till lite i någon spak så bilden blev lite tuffare;)

Även om man har en vecka på sig att fånga motiv kan det bli "paj" av det hela, skyller på jobbet som tar för mycket tid av fritiden;) Plus lite annat "strul"!


Nu tvättstuga!


Ha en bra kväll!


annette

11 kommentarer:

Arto sa...

Hej
Härlig snabblösning på uppgiften.
Med det strikta mönstret runt fönstret blir det en målning med ram.
Jag gillar färgerna, det ojämna linjerna i speglingarna i en härlig blandning med graffiti i nedre delen.
Kanske kunde den blivit ännu mer fängslande om du hade beskurit den så att fönstret hade centrerats.

Mvh Arto

Elisabeth sa...

Spännande med ljusen!
Men väldigt synd med istapparna!!!
Tror det hade kunnat bli väldigt läckert.
Men det runda fönstret tycker jag var väldigt fint!
Härliga speglingar av något jag inte har en aning om! :-)
Men det var absolut ett plus med frosten på rutorna!
Vad att göra annorlunda?
jag vet faktiskt inte riktigt, kanske att låta en människa (eller hund) passera i rutorna för att förstå storlek o så?

Kram, hoppas din arm känns bättre, och fantastiskt du jobbade så för att få en bild till redovisningen!

Bra jobbat!

annette sa...

Tack för kommentarer!
Arto, normalt sett är jag inte så förtjust i att centrera motiv, men i det här fallet kanske det skulle gjort att fönstret framträtt lite mer, skall testa!

Elisabeth, visst hade det varit kul med istappar, men jag kanske hittar fler en annan dag.
Låta någon passera, den här gången stod jag och väntade ut folk istället;)
Det är hus i Industrilandskapet som speglas, kan ju fota omvänt någon dag så Du får se.
Det är kul att "jobba" lite extra för att klara Din utmaningar;)

annette

Bonnfrua sa...

Din ljubild är bara så typisk dig på ngt sätt. urhärlig!

Ditt föster är det härliga färger i och det känns lite mystisk på nåt vis, på ett positivt sätt.
Vad som kunde göras annorlunda? Hur hade det blivit om du stått mer på sidan av och fotat? Jag gillar ditt fönster!

Della sa...

Jag tycker att det är kul att se ditt experimenterande. Och fina bilder blir det av det. Jag hinner inte utföra teknikutmaningarna men har dem i tankarna rätt ofta.

paula i pörtet sa...

Ja nog blev det en tuff bild av ljusen allt! Du är verkligen en konstnär med kameran!
Tack för upplysningarna om Rheband jag ska lägga detta på minnet men jag går inte och handlar något innan jag får riktigt ont, annars kanske det onda kommer bara för att jag har köpt det...vidskeplig så det räcker, haha
Kanske ni har fått en drös snö nu, o kylan har också lagt sig över hela landet.
Ha en riktigt skön helg/Kram

Inger sa...

Men vilken duktig fotograf du är...blir avis på din kunskap, men får nöja mig med att titta på dina bilder..Inte dåligt det heller...
kramen,,

Anonym sa...

Gillar båda bilderna!Men vilken besvikelse när man ser något klart för sig...rackarns istappssabotörer!!

Kram Tott

Pumita sa...

Så varm och vacker den andra bilden är! Lite julig på ngt sätt. :)

Ragnvi sa...

Go´kväll i stugan! Bilderna blev fina trots avsaknad av istappar! Kanske ni fått såna ni också nu?! Här har kommit ganska mycket snö och just nu är det minus 19! Tvi vale! Gillar ditt sommarmotiv bättre!
Kramen!
Ragnvi

AnnaKK sa...

Jag borde inte ha ställt upp i teknikutmaningen den här gången för jag visste redan när jag la upp mitt bidrag att jag inte skulle komma att hinna/orka kommentera de andra deltagarnas på ett ordentligt, engagerat och konstruktivt vis. <:-I

Men nu har jag iallafall tittat på dina, och det är två superhärliga foton du bjuder på! :-)

Får se om jag är på banan igen tills det blir dags att redovisa den nya utmaningen.