söndag 19 februari 2012

Laxburgare med Fetaost

Fick ett mail med förfrågan om Laxburgarna jag gjorde igår, som vanligt finns det inget givet recept i min matlagning, hört sett eller ätit ute någonstans och så klurar jag lite på det hela och gör som jag känner för.

Det som finns här i stekpannan, består av......

400 g lax

1 äggula

1 pkt fetaost 150 g

salt, svartpeppar och min favoritkrydda chiliflakes
Lite vitlök är inte heller fel att ha i!
Jag kör laxen lite grovt med mixerstav, blandar i äggula och kryddor, sist har jag i fetaosten som jag bara bryter ner i grova bitar och sedan blandar jag det hela och formar burgare!

Steker ett par tre minuter på var sida.

Sås gjorde jag ingen, hade sallad och bulgur kokt i en god buljong, men jag kan tänka mej en kall sås bestående av yoghurt smaksatt med t.ex romkorn, eller kanske bostongurka, blir då lite likt en remoladsås!


Blir sådär en sex-sju stycken rejäla laxburgare på ca 400g lax!


Nu "snögloppar" det igen;(


Ha en fin söndagskväll!


annette

5 kommentarer:

Pumita sa...

Smarrigt! Jag som älskar både lax och fetaost. Det här måste jag testa. :p

Bonnfrua sa...

Hm, ser onekligen gott ut! Maken är dock inte förtjust i fetaost... men man kan kasnke lura´n?

annette sa...

Bonnfrua, tala inte om att det är fetaost så går det säkert bra;)

Anonym sa...

Gott! Köpte hem lax idag. Kanske skulle testa....

Kram tott

Anonym sa...

Det här var gott! Jag hade lite dill i så fick det mer smak.