torsdag 26 januari 2012

Kort skärpedjup Teknik-Utmaningen 2012 teknik 3

Tränade även på kort skärpedjup i helgen, detta med tanke på Landsortsfotografens utmaning den här veckan, var bara lite tveksam igår att lägga in då det är så tyst på den bloggen;)
Men jag kör ändå!Lekte med ett fast objektiv nikon 50mm 1:1.8, väldigt kul att fota med, men ofta bortglömt av mej.

Fotade i en ministudio (som jag oxå glömt bort att jag hade), en sen kväll i mörkret med en lampa på var sida utvändigt som enda belysning.

Gjorde det lite enkelt för mej genom att använda lite av mina "leksaker" och då olikfärgade, men jag gör detta för att lära så då känns det okej!



Nikon D90, A-läget, Iso 200, f 1.8 1.7, tid 1/15 Ingen blixt.


Redigering endast lite skärpa och aningens mer ljus!


Ha en bra dag!


annette

10 kommentarer:

AnnaKK sa...

Kul att du också är med på utmaningen nu. :-)

Och vilka härliga bilar - fint att de är i olika färger, och det funkar lika bra med båda uppställningarna även om jag skulle välja det första fotot om jag var tvungen att välja ett av dem. Tycker det känns mer balanserat på nåt vis...? Det superkorta skärpedjupet passar toppen till dessa små objekt - man upplever dem som betydligt större.

Jag hade gärna sett en variant av dessa foton tagna utomhus också. I en "autentisk miljö" så att säga, kanske på en gata tillsammans med riktiga bilar. :-D

Bonnfrua sa...

Så roligt att du hänger på teknikutmaningen!
Gillar din lek med kameran, bilarna är färglada och bakgrunden neutral. Ögat får likom vila på bilarna istället för surr bakom.(Blir nyfiken på din studio...)
Hur skulle det vara med bilarna i dagslsjus, skulle färgerna ändras ngt då?

Della sa...

Vad bra det blev med de olika färgerna. Det passar fint med det korta skärpedjupet på de här bilderna.

Jane sa...

Kan bara hålla med ovanstående :)
Vad kul med en liten studio som du kan experimentera i! Nu väntar vi på fler bilder ;)

annette sa...

Tack för kommentarer, Anna nu blir det ju så att jag antagligen inte kan stå emot tanken om att fota dessa bilar ute i det fria;)

Bonnfrua troligtvis annnan nyans på färgerna ute, vi får se när jag genomför Annas idé, måste bara bli lite varmare ut innan jag kan ligga på en gata!

Jane, den lilla studion var jättekul, önskar bara jag hade plats att ha den framme för jämnan.

Della, fick genast den här tanken om kort skärpedjup,kul oxå att få leka med "bilar"

annette

Anonym sa...

Tut tut:)

Kram Tott

Arto sa...

Hej
Kul med en ny som vill vara med på teknikutmaningen.
Hoppas att du försöker på de tidigare med, som Elisabeth sagt så är det öppet så bara haka på.
Roligt att se hur man löser uppgiften på sitt sätt.
Bra bilder med färger mot svart, bilarnas former och ett lugn.
Vad tror du om att ha med en passagerare till bilarna?
Kanske en legofigur?
Något som bryter linjen, med form eller annan färg?
Mvh Arto

annette sa...

Tack Arto för kommentar, instämmer i att det hade varit kul att ha med någon "gubbe" eller annat som bryter av, skall testa vid tillfälle!

Elisabeth sa...

Hej o välkommen till denna utmaning! Vad KUL du kunde var med. Du tar det när det funkar, man måste ju inte varje gång!

Så tydligt det blev här med bilarna.
Och så läckert med färgerna.
En sandlåda med lite pinnar som träd å så kunde ju faktiskt ge bilden en ytterligare dimension som sagts tidigare.

Jag har faktiskt ett likadant objektiv, som jag också använder alldeles för sällan.

Vad bra du påminde mig, nu måste jag plocka fram det!

Snyggt jobbat!

annette sa...

Tack Elisabeth, är ju inte van att fota inomhus,men just nu finns inget alternativ, kan inte handhålla kameran mer än några minuter och släpa på objektiv ute är ju inte bättre;)
Helt klart skulle det varit något som tillförde ngt mer!

annette