tisdag 27 december 2011

Petra

Ja, tro det eller ej, men nu har vi klarat av två kilometer och kommit fram till byggnaderna i Petra, den första fantastiska byggnaden går under namnet Skattkammaren-al-Khazneh.
Den är uthuggen från en bergssida och är 40 meter hög. Den har fått sitt namn genom legenden att pirater brukade gömma sina skatter här inne, i en stor stenurna som står centralt på andra våningen.
Beduinerna trodde att urnan innehöll forntida skatter som faraonerna samlat på sig och brukade skjuta på urnan vilket antyds av de skotthål som man kan se.
Skattkammarens ålder har inte kunnat fastställas, men senaste uppgiften är att den byggdes någon gång mellan 100-talet före Kristus och 200-talet efter Kristus


Och tänk Er att detta är byggt för hand och med den tidens handverktyg!!





Känns faktiskt fortfarande lite overkligt att jag fått uppleva denna fantastiska plats i verkliga livet, och lika overkligt var det att det blev en bra tisdag efter helgen med normal hemgång;)
Det kommer mer Petra;)


Ha det gott!


annette

12 kommentarer:

UllaMona sa...

Vilka fantastiska bilder och vilken fantastisk plats. I lugn och ro ska jag begrunda dina bilder och kanske Petra blir ett resmål även för mig .
Tack Annette.

Jane sa...

Sitter här och bara gapar, vilket otroligt hantverkskunnande de måste ha haft! Fantastiskt ... och du har varit där, tjohooo :))

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Hej Annette,
Jag hade nog kunnat vara där längre än en dag....Det är lika fantastiskt som det ser ut, om inte mer....
Dina bilder är väldigt bra, och med fantastiska färger, precis som jag minns dom.

Ha de bra.

Hasse A Norge

Pysselfarmor sa...

Vackra bilder och tänk vilket "hantverk" byggnationerna var från förr (mycket förr)....t.ex. pyramiderna, kinesiska muren...

AnnaKK sa...

Nu blev jag nästan alldeles mållös!! 8-) Förstår inte hur jag har kunnat missa att lära mej nåt om denna plats på snart 45 år - men så är det... TUR att du finns och kan visa mej den!!! :-)

Hoppas det blir en överraskande trevlig onsdag för din del också! :-D Själv ska jag nog svänga inom jobbet idag och se så stället står kvar. Sist jag var där några dar innan jul var det nån som hade micklat med värmen så det var så hett där inne så jag först trodde att det hade tagit eld i bastun... 8-X Det har sina spänningsmoment även med byggnader som inte är på långa vägar lika gamla som de i Petra... Ähum! ;-)

Viola sa...

Vilka bilder..blir alldeles hänförd, vilken lycka att få upplevt denna plats :) hoppas dagen varit bra..inga hårda vindar i a f, kram

Della sa...

Fantastiskt ställe det där.

AnnaKK sa...

Kan meddela att min arbetsplats finns kvar... ;-) Eller gjorde igår vid middagstid iallafall! :-D Ska försöka ta reda på om damlaget tränade igårkväll (genom att fråga dottern, men jullovsledig som hon är lär hon väl inte vara vaken och uppstigen än på några timmar...). Men om de gjorde det bör jag väl åka dit en sväng idag också, och om inte är det ju skönt att inte köra dit för att kolla den saken i onödan. Vilket annars händer mej titt som tätt eftersom alla tycks utgå ifrån att jag vet allt även om ingen talar om nåt för mej!? Eller om de möjligen tror att jag bor i städskåpet...? <:-I

Ninni sa...

Fantastiska bilder från en fantastisk plats. Såna här storslagna byggnadsverk får mig alltid att fundera hur människorna som byggde detta hade det...
Men visst är det makalöst vilket kunnande de hade.
Hoppas veckan fortsätter i samma stil och att du får en skön nyårshelg!
Kram Ninni

paula i pörtet sa...

Ja nog är det ett underverk alltid, helt i klass med de egyptiska pyramiderna! Har du varit där förresten?
De varma länderna lockar inte mig pga att jag inte mår bra när det blir för varmt, dock har jag varit i Tunisien och medelhavsländer i Europa. När jag var yngre var värmen inget problem men sedan klimakteriet nalkades är det som förgjort.
Jag dreglar redan efter mer bilder, undrar hur många år som dörjer innan dom börjar vittra sönder. Läste just att Colosseum ligger risigt till..
Kramen

Ragnvi sa...

Oh jisses! Tappar nästan andan! Så vackert! Nästan svårt att ta in att människan skapat detta för så längesedan....kan ju nästan bli religiös!
Alla dina foton är underbara! Förstår att du njuter en gång till när du visar dom för oss!
Bad- strandlivet gillade jag också! Nån med mössa o täckjacka på...och badankor o shorts...
Kramen!
Ragnvi

PS. Meeen...måste få gratta i efterskott också! Är Luciadagen din dag?

Pumita sa...

Jag saknar ord! Det ser helt fantastiskt ut. :) Har faktiskt en bild från Petra som skrivordsunderlägg (följde med på lap dogen när jag köpte den) och den är jag rädd om.