tisdag 20 december 2011

Strandliv i Aqaba

Vi bodde mitt inne i staden Aqaba vilket gjorde att vi kunde följa det normala livet i en Jordansk stad, och det är i alla fall för mej en viktig del av en resa.

Finns en allmän strand där, men där skall nog inte vi turister bada och sola som vi brukar göra i bikini och annat lättklätt, och varför skall vi göra det när det finns andra stränder.

Den Jordanska helgen är fredag-lördag med betoning på fredag, då reser folk från kalla norra Jordanien ner till kusten för att njuta av betydligt behagligare klimat.

Även om jag inte badade vid den allmänna stranden så kunde jag i fredags inte avhålla mej ifrån att vistas där ett par timmar och njuta av det annorlunda badlivet och trycka av några snabba bilder.

På tredje bilden ser Ni rakt över vattnet till Eilat i Israel, bilväg dit tar bara ca 15 min!



Jag lever visst kvar lite i semesterkänslan, alla intryck från Jordanien har nog inte riktigt lagt sig tillrätta ännu.
Julafton snart!? Ingen Julhets här inte;)



Ha en skön kväll!



annette

10 kommentarer:

Ninni sa...

Vad kul att få se bilder från den vardagliga livet i andra delar av världen. Så annorlunda.
Är det vinter även där nu? De är ju så välklädda...även männen.
Nej, vi tar det väldigt lugnt med julfirande. Vi har vuxna barn och vi köper bara en varsin julklapp och det är redan avklarat.Det är sååå skönt att slippa den där julklappshysterin som vi hade när barnen var små.
Lite julmat behöver man ju men det hinns också med. Granen köpte vi och klädde igår. Jag gör bara det som jag tycker är roligt. Då upplever man ingen hets ;)
Ha en skön kväll du också!

annette sa...

Ja, Ninni det är vinter i Jordanien nu, december och januari är dom kallaste månaderna på året.
Dagstemperaturen kan ju vara riktigt behaglig med sådär 20-25 grader, medans nätterna är riktigt kalla med neråt 3-5 plusgrader ibland! Ökenklimat kallas det visst!

annette

Nette Cecilia sa...

Kul att få se lite annorlunda bilder ,kram Nette

enn-08-i-exil sa...

Morrn.
Var du ute med en sådan där "glass-boat",för att se sjölivet?

Kul att se minnen från förra året.

Ha de bra.

Hasse A Norge

Pysselfarmor sa...

Vilken spännande resa och så vackra bilder! Fick du fotografera var du ville?

annette sa...

Hasse!
Vi var strax utanför city vid en annan strand och spanade på allt vackert under ytan!

annette

Della sa...

Det där känner jag igen! Kul att se.
Jag har varit hemma i flera veckor nu, men känner noll julstämning.

AnnaKK sa...

Nä, det vore nog inte så lämpligt att förstöra den inhemska befolkningens badliv med bikini, kan jag tänka... <:-I Och det är väl som det ska vara - man får ta seden dit man kommer.

Jag tycker egentligen att jag inte gör så stor grej av julen i år, men det tycks lik förbaskat bli en hel del iallafall...!? Jag har varken köpt många eller dyra julklappar tex, men det har "kostat" i tid att först komma på dem och sedan att även hitta dem. Phu! Men nu är det kapitlet avklarat iallafall - dags att ta i tu med matsedeln inför vårt lilla familjejulbord på fredagkväll... :-)

Viola sa...

Kan tro att denna resa gjort intryck..hoppas du har det bra så här innan jul...batterierna är ju laddade i a f efter ledighet, kramen

Jane sa...

Av klädseln att döma ser det inte ut att vara läge för bikini ... de har ju varma jackor på sig :)
Förstår att det tar ett tag att smälta alla intryck från en sådan spännande och intressant resa!
Här försöker jag smälta allt jag behöver göra första lediga dagen ... det blir så övermäktigt så jag tror jag tar det lugnt ;))