söndag 16 oktober 2011

Jag har bakat jag!

Japp, jag har bakat nu framåt kvällen, är riktigt stolt över mej själv, för det händer inte så ofta;)

Och det jag har bakat är ett knäckebröd som blev så gott så jag tänkte dela med mej av receptet. Har själv svårare och svårare att äta vanligt bröd, egen diagnos är glutenintolerans, och det här receptet innehåller innehåller inget mjöl, så det var ett plus!




150 grader ca 1 timme


1,5 dl sesamfrön
1,5 dl pumpakärnor

1,5 dl solrosfrön

0,75 dl krossade linfrön

3 dl maisenaredning ljus

0.75 dl rapsolja

3,75 dl kokande vatten

Rör samman alla torra ingredienser

Rör i oljan

Häll på kokande vatten och rör ut till en jämn smet, låt smeten vila några minuter så tjocknar den till så den blir "bredbar"!


Bred ut tunt på en plåt med bakplåtspapper

Strö gärna på lite flingsalt


Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme

Svalna på galler och förvara i plåtburk


Räcker till två normalstora plåtar, själv gräddade jag båda på en gång,tyckte brödet blev lite mjukt i mitten, så när jag hade brutit det i bitar fick en del gå tillbaks till avstängd ugn och stå där en stund med öppen lucka!

Super, supergott blev det!


Ha en skön söndagskväll!


annette

10 kommentarer:

Ninni sa...

Åh så gott det ser ut!! Hårt bröd är det bästa och med så många goda fröer kan det inte bli annat än utsökt. Kanske måste jag koka mig en kopp te och bre en hårdmacka...
Kram Ninni

Anonym sa...

Mmm lät gott:)

Kram Tott

sasfoto sa...

Läckert!
/SA

UllaMona sa...

Å så gott det ser ut, absolut att jag ska testa.
Jag tycker mycket mera om hårt än mjukt bröd.
Hoppas att din helg varit fin...

Kram

BrittMarie sa...

Det låter både gott och nyttigt! Baka gör jag inte heller så ofta, men det är roligt när man får sig för det.
Kram

Elisabeth sa...

Låter som LSHF eller GI-recept, så det tackar vi för allra ödmjukast!
Och ja, du ska vara stolt att du bakat, jag gör det också allt för sällan.
Men ska ta och testa ditt recept, kunde vara perfekt för mig.
Tack för receptet Annette!

Bonnfrua sa...

Verkar smarrigt!
Jag har testat nåt som var nytt för mig: surdegsbröd på egen surdeg. En helt annan känsla i brödet än köpebröd! Dags att ta upp en "slatt" ur frysen och göra en ny omgång. Borde verkligen testa ditt knäcke, det liksom andas LCHF rakt igenom!

Tristan sa...

Flott å kunne bake litt.

Jane sa...

Det där verkar smarrigt, tar receptet omedelbums :)) Bara det inte blir för knaprigt, då vågar jag inte bita i det med mina ömma kindtänder ... känner av visdomstanden då och då fortfarande :(
Nu ska jag iaf mumsa i mig något betydligt mjukare, nämligen tårta. Min mamma fyller 78 år idag så det vankas fika :))
Ha det gott!

paula i pörtet sa...

Fiffigt och fröigt, tänk om man börjar kvittra av knäckebrödet?
Jag slutade också äta bröd när jag började min diet i våras. Ibland kan jag ju unna mig en macka, men nu hittar jag sällan något bröd i affären som är gott nog! Frukostmackorna är numera utbytta till havregrynsgröt, sju dagar i veckan. Fast viktnedgången har avstannat helt, typiskt nog
Kramen