måndag 10 oktober 2011

Gammal Man!

Den här mannen stötte jag på för ett tag sedan, ett riktigt original, han hade klätt upp sig i en riktigt gammal jacka som man hade förr på bl.a verkstäder.

Har tittat på bilden några ggr och jag vet egentligen vilken av dessa två redigeringar jag tycker bäst om, oftast tycker jag om lite känsla av gammalt som på den undre bilden när det gäller den här typen av människor, men i det här fallet så tycker jag nog bäst om den övre bilden där jag ser den här gamla blå jackan med loggan ordentligt!
Eller oxå är det så att jag tycker bäst om den bilden för att en äldre släkting som jag tyckte mycket om som liten, alltid hade en sådan jacka på sig när han var fin;)

Vad tycker Ni!?


Ha en skön kväll!


annette

12 kommentarer:

Pumita sa...

Japp, den övre är snäppet finare. :)

Viola sa...

Den översta var min favorit, idag har jag varit och besökt en gammal man, min dagpappa som jag hade som barn fyllde 90 år, pigg som en nötkärna, helt otroligt, bor på Nygatan i en 5-rummare och sköter all mat och städning själv :) ha en skön kväll i ruskvädret, kram

Tristan sa...

Blå er min farge så det øverste absolutt.

Jane sa...

Håller absolut med de övriga här, den övre bilden blir "personligare" med sina färger.

Pysselfarmor sa...

Den övre är bättre därför det blir mera "liv" i bilden...litet "dött" på den undre.

Ninni sa...

Åh nej, det är bara jag som tycker bättre om den understa...Kanske beror det på att blått inte är någon favoritfärg;)
Men jag tycker att bilden blir lugnare och mer harmonisk i en färgskala. Min blick dras till mannens ansikte(och hår) och inte runt över hela bilden.
Här skiner solen idag men det har varit frost inatt.
Kram Ninni

Bonnfrua sa...

Båda bilderna har sitt eget bildspråk (oj vad lärd jag låter... host!) så jag kan egentligen inte avgöra vilken bild som är bäst. Men mannen på bilden, han har säkert en massa att berätta. Ser ut lite som Hästmannen dokumentären de visat på TV.

AnnaKK sa...

Och nästa gång ber du honom vända sej mot kameran - för jag vill se hur lik jultomten han faktiskt är!? :-D

Apropå att konvertera foton till svartvitt eller sepia, så läste jag nyligen några intelligenta rader om det. Får se nu om jag kan återge någorlunda hur saken var uttryckt... Jo... Man ska inte göra en konvertering bara för att man kan, lixom. Utan man ska göra den för att den tillför bilden något. Ger den mer känsla, förstärkt stämning, bättre uttryck osv... Därför är det inte så dumt att jämföra färgbilden ordentligt med en dito koverterad, och analysera dem båda precis så som du har gjort här. :-)

paula i pörtet sa...

Hej, går som den käring jag är mot strömmen och väljer sepia-varianten!
Jag älskar bilder i sepia, de blir så romantiska! Och gubben är ju för söt så jag tycker det blir underbart vackert!
Hoppas sola skiner på näsan din, det gör den här i södra Dalarna och nu har frosten också gett med sig, men det var vackert imorse
Kramen

Della sa...

Det var svårt. Jag har tittat fram och tillbaka ett antal gånger nu. Det är olika känsla i bilderna. Den övre är lite kallare och klarare och med e känsla av att mannen är avbildad just för sin egen skull - att han ser speciell ut. Direkt när jag växlar om till att titta på den nedre får jag en stark känsla av att han finns i ett sammahang, som "på landet" och "förr".
Svårt det här att försöka analysera bilder. :-)

annette sa...

Varmt tack för alla kommentarer och synpunkter, och visst är det så att man skall begrunda och inte bara göra s/v,sepia eller ngt annat bara för att man brukar göra det.
Och visst är det så att mannen är fotograferad för att just han var så speciell på ett positivt sätt!

annette

UllaMona sa...

Jag gillar den översta bilden bäst.