måndag 1 augusti 2011

Spannmål

Jag fortsätter med en bild från mina "åkerbesök", undrar vad bönderna tycker när man går ut i kanten av deras åkrar och fotar förresten;)

Här tror jag det är råg som växer på fältet, hade först tänkt ta bort det som finns i bakgrunden på bilden, men sen tyckte jag det var ganska fint att ha med lite av miljön som fanns i omgivningen.

Uppdatering, läs Bonnfruas Kommentarer så får Ni veta att jag var helt fel ute, KORN är det;)
Behöll bakgrunden men "dimmade" ner den delen, så det blev rågen som dominerade bilden!

Tro det eller ej, men detta är bild nr 300;)


Sol och klarblå himmel även idag!


Ha en bra måndag!


annette


Nr 300 av 365

8 kommentarer:

Ragnvi sa...

Morning! Hm...jag är urkass på våra sädesslag! Hö tror jag mig veta hur det ser ut, fniss!
Har läst ikapp hos dig igen o njutit för fulla muggar! Antar att du har massor av foton kvar att visa från Lappland?!
Kramen!
Ragnvi

Morten Pedersen sa...

Hva mere kan en ønske seg enn sol og sommer og et flott bilde å se på.

Anonym sa...

Jädrar vad du pinnar på bra... bara 65 kvar då?!

Kram Tott

UllaMona sa...

Bra med undervisning av våra sädesslag som jag verkligen inte är tvärsäker på...jo havre ser jag nog på en gång.
SV: Nix pix kadevadevix det blir Sundsvall denna vecka...några dagar i alla fall...innan slaveriet börjar igen.
Även jag ser solen idag.
Kram

Bonnfrua sa...

De fyra s ädesslagen man kärde sig i skolan stämmer itne riktigt längre, har fått lära mig att det finns ngt som heter rågvete också. Tydligen ett foderslag man ger djuren. Har dock inte helt pejl på dess utseende då vi inte har det här. När är bilden tagen? rågen ska ju nämligen skördas tidigast och borde vara klar vid det här laget. "Ger Erik ax ger Olov kaka" (29/7). Så för att gissa vilt är detta kasnke rågvete???? Ska kolla med maken när han kommer in till lunchen.

Bonnfrua sa...

Nu har Maken tittat och säger utan att blinka: Korn!
Råg har långa skaft/stjälkar och halvlånga "spröt" men korn är relativt lågväxande och har långa "spröt".
Som sagt, jag är bara gift med en bonde... ska inte lägga mig i, helt klart!

annette sa...

Hi, hi så det kan bli, korn;)

Nu får man nog ta och repetera sina kunskaper och dessutom lägga till ny sådan. Rågvete bl.a.


Tack så mycket till både Dej och maken för hjälpen med "artbestämmningen"!

annette

Jane sa...

Håller med dig, huset i bakgrunden ska vara med för helhetens skull :)
Kul att lära sig nytt ... har aldrig hört talas om rågvete :) Får nog uppdatera mig lite på den där fronten ...