fredag 5 augusti 2011

Långsam

Ja, även om slussen här heter "Brådtom" så går det ganska så långsamt att slussa sig igenom den och alla andra slussar på Göta Kanal.

Jag tror det är en väldigt njutningsfull resa, går ju egentligen inte påverka tiden så mycket, det tar den tid det tar.

Har själv funderat över namnet "Brådtom", nu har jag Googlat och vet mer;)

Slussen är från 1826 och hette från början Stockholm. År 1905 körde lastfartyget Mars med buller och bång in i den nedre slussporten vilket resulterade i att kanalen tömdes på vatten. Slussen blev "bråd tom". Flertalet båtar körde under 1800 - talet in i slussportarna och det säger man beror på att de hade bråttom (gammalsvenska = brådtom). Det finns alltså olika idéer kring varifrån namnet Brådtom kommer.


Och då jag var ganska så långsam i starten idag, så fick jag lite "Brådtom" nu;)


Ha en skön dag!


annette

Nr 306 av 365

5 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Oj, att ränna rakt in i en slussport så kanalen töms, det är väl allt förargeligt.

Hoppas du får en bra dag, jag väntar på att barnen ska komma hem fr mormor och morfar vilken minut som helst, så nu är lugnet slut.
:-)

Morten Pedersen sa...

Vi har snakket om å ta en tur på kanalen, men det har ikke blitt noe av enda.

Jane sa...

Vad roligt med lite historia bakom namnet :) Det blev liksom helt logiskt då med ordet bråttom som man annars inte kan lista ut vad det kommer ifrån :) Gillar det ja´!!!

annette sa...

Måste ju få lära "fröken Jane" lite nytt;)

annette

Anonym sa...

MÅnga som pratat om Brådtom senaste tiden... Har aldrig varit där men det är nog dags för ett besök någon gång...

Kram Tott