söndag 14 augusti 2011

Frukt

Det här temat har jag medvetet sparat på!

Är egentligen "fruktoman" och älskar frukter i nästan alla former, men en sak jag verkligen älskar är den här tiden när jag äntligen kan köpa SVENSKA äpplen igen.

Vägrar nämligen köpa utländska äpplen som är besprutade med en massa konstigheter och håller i flera månader, tacka vet jag när ett äpple ruttnar som legat i fruktkorgen någon vecka;)

Den sorten jag köpte på torget igår och som är på bilden heter Aroma och är supergoda, dom smakar svenskt äpple och inget annat!

Ha det bra!


annette

Nr 326 av 365

8 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Köpa utländska äpple kan inte jag heller tänka mig! Så när våra vinteräpplen är för snurkna så får man vänta till augusti när transparante blanche är klara igen. Som nu!
Har du vägaran häråt kan du få med dig hinkvis med äpplen! Otroligt vilken äppelskörd vi har på vissa träd i år!

Ninni sa...

Då har vi något mera gemensamt. Jag älskar frukt och ffa svenska äpplen. Det var nästan det jag saknade mest i matväg när vi bodde i Brasilien. Tänk ett lagom moget Transparent Blanche eller ett Aroma. Jag måste på torget imorgon och kolla om de finns här...på affären finns de inte.
Jag såg till min stora glädje i tidningen imorse att det finns folk som börjar odla äpplen i Skåne. Nu är det sån efterfrågan på närodlat igen. Bra va!
Hoppas du får en lugn start imorgon...
Kram Ninni

AnnaKK sa...

Jag försöker också att hålla mej till de svenska äpplena, och finns det inga såna (eller jag bangar för priset...) så köper jag nån annan frukt - fast den är ju i regel utländsk då förstås. <:-) Men med ytterligare lite klimatförändringar, så kanske vi även kan få svenskodlade apelsiner i framtiden!?

På de egna äppelträden ser det inte alls bra ut - räknade till fem stycken på det ena, och det är nog inte många fler på det andra. Men plommonträden däremot har så mycket frukt så det är risk för att grenarna knäcks! (Varför kan det aldrig vara lagom för!? ;-) Hm...?).

rorro o matte sa...

mumsigt med äpplen!!:P
fina bilder du har!!:)

besök gärna vår blogg: www.rorroomatte.blogspot.com !:)

jätte fin blogg du har!!

Kalyan sa...

Simply beautifully captured shots...lovely enticing ones!

Bonnfrua sa...

Hur var din dag???

Della sa...

Det ser gott ut också. Jag kan känna doften.

Anonym sa...

Här har vi fullt av äpplen i vårt träd. Förra året fick vi nog inte ett enda...

Kram Tott