måndag 25 juli 2011

Turbulent

Ja, det var nog lite turbulent när den här Statyn kom att placeras i Vilhelminas Skolpark!

Tanken var att Emil Näsvall skulle göra en staty av en bärplockerska, men tyvärr så avled konstnären innan den skulpturen blev klar.

Hans fru tillät då en avgjutning av en redan färdig skulptur, föreställande den unga kvinnan "Maj", vid invigningstalet 1966 sades hon vara "en levande symbol för Vilhelminabygdens ungdom och glada framåtanda"
Själv tycker jag den här statyn är vacker!


Nu måste jag se på nyheterna och höra hur det gick i Norge idag, det kan väl inte vara så att "han" fick till, att ha uniform på sig och öppna dörrar vid häktningsförhandlingarna!

Ha ett bra slut på kvällen!


annette


Nr 288 av 365

8 kommentarer:

Morten Pedersen sa...

Flott bilde av en fin statue.

Bonnfrua sa...

Fin staty men jag kan förstå om det blev lite rabalder när det begav sig!

Semester: Själv tycker jag att jag abra är i köket. Disken ska i och ur diskmaskinen, maten lagas och så ska det fikas. Däremellen ska tvätten hängas... fast jag hinner ju utan att stressa.
//Bonnfrua

Elisabeth sa...

Den statyn hade faktiskt utstrålning, om man nu säger så om en staty... :-)

Jag har inte sett på några nyheter, bara lyssnat. Det var låsta dörrar men uniformen vet jag inte. Hoppas inte. Han och hans åsikter får ändå för stor plats i media!!!

Ha skön ledig tisdag nu.
(Jag ska ut i skogen...)

Anonym sa...

Gillar statyn!

Kram Annica

Della sa...

Den där statyn ser ut som en riktigt frisk fläkt. Väldigt naturlig.

Jane sa...

Håller med dig om att statyn är vacker, den blev nog bättre där än den tilltänkta :)

Jag tror att de passar sig för att ge den där idioten utrymme, det har redan varit alldeles för mycket om hans idéer ...

Ragnvi sa...

Morning! Tyckte det var nåt bekant med Maj...hon står även i en park här i Söderhamn! Såg jag igår...fniss!
Kramen!
Ragnvi

Pysselfarmor sa...

ja den har jag vandrat förbi många gånger på väg till och från skolan...den är fin!

du skriver väldigt fina texter om dina bilder och går in dem i ett sammanhang