tisdag 26 juli 2011

Svamp

Kolmården har fullkomligt översvämmats att kantareller senaste veckan, gult på många ställen där det normalt sett inte växer kantareller.

Min största njutning är nog drivandet i skogen och fynden, fast att ta hand om och rensa allt det överlåter jag till stor del åt andra, som älskar att äta men inte att plocka!

Tack "tott" för att Du tar hand om del av skörden, och tack för supergod kladdkaka och fika!


Imorgon skall det traditionsenliga besöket på Kolmårdens Djurpark tillsammans med lilla danska Alma äga rum, skall bli så kul att få träffa henne igen!


Ha en bra kväll!


annette

Nr 290 av 365

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tott tackar och bugar för det goda som precis avnjutits på knäckemacka! Ja allt är inte nere i magen än utan jag kan lugnt njuta på i morgon oxå!

Kram och tack för både svamp och sällskap!

Tott (som fått konkurrens av fler familjemedlemmar om kantarellerna i år)

annette sa...

Så bra, då kan jag ju lämna mer till Dej när andan faller på;)

Kram!

Gärdsmygen sa...

Ååå! Kan känna doften av dem :)

AnnaKK sa...

Ännu så länge har jag inte hittat fler åt gången än att jag mäktar med att rensa dem. :-)

Det är så GOTT med smörstekta kantareller! Antingen bara direkt på en enkel macka, eller som tillbehör till middagsmaten. :-)~

Gick en liten sväng längs med en grusväg innan i kväll, och hade med mej si så där en liter kantareller hem. Alla hittade i vägkanten. Lagom jobbig plockning! ;-)

Ha det så jättekul i djurparken!!!

Jane sa...

Åh, vad mumsigt med kantareller! Såg på torget att de tar hutlöst betalt för dem ... så det lönar sig att gå ut i skogen, både mentalt och fysiskt ;) Jag kan lufsa runt en hel dag och bara njuuuuuta av doften och växtligheten.

PS. Middagen bestod av en jättegod fisksoppa som jag gjorde redan igår, men jag blev lite sugen så här framåt kvällen, därav mackan :)) Fast jag brukar inte vara så organiserad ...

UllaMona sa...

åååååå så mumsigt med Kantareller...jag har plockat hjortron idag i Doroteatrakten inte så dumt det heller.

Kram från den kringresande UllaMona

Morten Pedersen sa...

Det er den beste soppen som finnes. Vi er også så heldige å ha en kurv nyplukket stående på kjøkkenet. Så til fredag blir det ekstra god mat og litt vin.

God tur til Kolmården, der har vi vært mange ganger.

Elisabeth sa...

Jag hörde på lokalradion häromdagen. Det var en man som plockade mängder, han hade plockat över hundra liter i år.
En dag kom en man fram till honom i skogen.
-Oj, vad gör du med alla dessa kantareller?
-Tja, svarade mannen, en del blir till whiskey, en del till likör.
-Men OJ, kan man göra sånt av kantareller???
-Nä, man ger bort det så kommer flaskorna i retur!
:-D
Jättefin bild!
Ha en fin dag på Kolmården nu!

Della sa...

Det var länge sedan jag var på Kolmården nu. Det blev oftare förr när sonen var liten, men jag har ju hört om nya linbanan av andra som varit där.
De där gula sakerna ser väldigt mumsiga ut. Skulle kunna tänka mig en macka med sådana på. :-)