söndag 3 juli 2011

Smärta

När jag var och tittade på Dinosaurieutställningen igår, så gick jag även in på Arbetets Museum där jag visste att det fanns en utställning jag inte hunnit med att titta på, och det som skulle bli ett kort besök, blev väldigt långt.

Smärta är ett milt ord efter att ha studerat alla bilder och läst, förtvivlan och hopplöshet är en känsla som biter sig fast, skall barn i andra delar av världen, och i det här fallet barn ganska nära oss, behöva ha det så här!!!

Bilder avfotograferade på Arbetets museum, oredigerade!
VÄRLDENS MITT FINNS INTE PÅ KARTAN
9 APRIL-16 OKTOBER
En utställning om och av barn på institutioner, barnhem och transitboenden i Litauen, Ryssland och Sverige.
Enligt barnkonventionen har alla barn rätt att leva och utvecklas samt uttrycka sina åsikter. Vem är det som har ansvar för dessa barn? Är ansvaret globalt eller individuellt?
Genom workshops har barnen själva fått skildra sin vardag och komma till tals konstnärligt. I utställningen blandas barnens bildberättelser med texter av författaren Göran Odbratt samt foton av Kent Klich och Lars Tunbjörk.
Utställningen är producerad av Göran Odbratt och Arbetets museum i samarbete med Sida.

Kopierat text från Arbetets Museums Hemsida.







Ibland behöver vi väckas till liv i det här landet, hoppas den som har möjlighet besöker utställningen, den behövs!!


annette


Tema Nr 253 av 365

12 kommentarer:

Elisabeth sa...

Kent Klich och Tunbjörks bilder är väldigt starka.
Visst behöver vi skakas om ibland och visst kan vi många gånger göra mer än vi tror.
Men det är svårt, svårt att veta vad som är adekvat hjälp.

annette sa...

Visst är det svårt Elisabeth att veta vad vi kan göra för att hjälpa på rätt sätt!

annette

Pumita sa...

Mycket intressant men det gör ont i en när man ser såna bilder, riktigt ont. Därmed inte sagt att jag inte vill se.

annette sa...

Pumita!

Ont gör det!

annette

Bonnfrua sa...

Dessa bilder känns rent fysiskt i hjärtat! Sm'rta är nästan ett för klent ord i sammanhanget...

Jane sa...

Visst är det bra med alla konventioner och "regler" ... som finns på papperet bara och som inte efterlevs! Såg ett program om unga, ogifta flickor som väntade barn, (i ngt land i öster), de var intagna på rena anstalten trots att de inte gjort något brottsligt. Barnen de födde lämnades bort direkt och var de hamnade var oklart. Detta sker nu i dagens samhälle! Ofattbart! Man mår illa när man ser och hör hur barn och unga behandlas trots barnkonventionen.

annette sa...

Bonnfrua, visst är smärta ett för klent ord, vi har lite ont om ord för att beskriva känslor i Svenskan!

annette sa...

Jane!
Ja, och det värsta är väl att vi i Sverige inte heller efterlever konventionerna,som vi är så bra att skriva under på och prata om!

Della sa...

Hu, det är bland det värsta jag vet när barn/människor far illa så här och man riktigt ser hur utsatta de är. Det gör ont långt inne i hjärtat.

annette sa...

Visst är det hemskt Della, jag mår lite illa även nu när jag tänker på det jag såg och läste.
Det får "banne" mej bli ett slut sådan här terror, för det är det som det här handlar om!

annetet

Nette Cecilia sa...

Jag mår illa av att se dom där bilderna ,det är nog synd om barn som lever i sådan misär ,tack för visningen ,Nette

Anonym sa...

kram Tott