måndag 20 juni 2011

Kommunikation

Åkte ju runt en del i Kroatien både med båt och det kommunala bussnätet.

Var lite lustigt med bussarna, fanns allt från det mest risiga till det mest moderna, den vita bussen och den mörkt gula var uråldriga med träsitsar och så fanns då den hypermoderna gula.

Om man åkte så där 3-7 mil var det uråldriga bussar, åkte man inom en ort så var det modernt liksom på längre sträckor.

Våra busschaufförer i Sverige klagar på njurskador pga väggupp.

Undrar bara om dom Kroatiska chaufförerna har några njurar kvar överhuvudtaget, för man for som en vante i bussen, då vägarna på många håll var urdåliga.

Roligast av allt var att helt plötsligt kunde man få syn på en hypermodern minibuss där man satt gudomligt, och det var billigare att åka med den som bara rymde så där 15-20 passagerare än med den kommunala trafiken!!

En rolig upplevelse tycker jag i alla fall att det var, att åka med risiga lokalbussar:)


Regn och åska på gång här, får se hur länge jag törs ha datan igång!


annette

Nr 220 av 365

9 kommentarer:

Della sa...

Håller med! Sånt gillar jag också. Kul att se de olika.
OK... då får jag ta och göra en insats då...

UllaMona sa...

Sitter och tittar på dina bilder med ett stort leende på läpparna. Det är kul att följa med dig på resan...jag skulle nog också tycka att de gamla risiga bussarna vore kul att åka med...kudde i baken vore nog bra att ha med sig.

Kram

Della sa...

svar: Den 26 augusti 2009 var jag uppe i 220, så jag låg som vanligt lite efter dig. :-) Nu har vi ju faktiskt inte så mycket kvar, så det här klarar vi!

Bonnfrua sa...

Åska? Jo det mullrade lite i kanterna förut men här har vi haft en skön (blåsig) sommardag. :-)

Härligt beskrivet om bussarna. De omgjorda lastbilarna (till bussar) som trafikerade öknen... inget för en svensk bred rumpa! Men hur många är det som provat på det??? Så jag är stolt att jag gjort ökenfärderna några gånger! Så jag förstår din förtjusning över att testa!!!!

Anonym sa...

Vad skojsigt! Träbänkar på bussarna. Det avgjorde det, nu måste jag till Kroatien:9

Kram Tott

Inger Maryissa sa...

Kul att se hur bussar ser ut i andra länder.
Kommer ihåg när jag var i Syrien och de lokala bussarna där
Ha det så gott
kram

Jane sa...

Det är det som är lite av charmen med att åka "hemifrån", att få uppleva lite av varje :) Lika kul är det att åka spårvagn i andra länder.
Jag har inte hunnit med bloggeriet pga att jag hjälper två barn med lite skolarbete. Det behövs lite förarbete på kvällarna :)
Ska försöka kolla på dina inlägg innan jag somnar i soffan ;)
Ha det bra, hoppas det inte blev någon åska!

Elisabeth sa...

Jag gillar att du tagit bilder på så trivala saker som bussar!
Så gör jag också alltid, tar bilder på det självklara!
Härliga bilder till dina reflektioner.
Ska tänka på att ta med njurbälte om jag far till Kroatien!
Ha en fin tisdag!

AnnaKK sa...

Och träsäten!? Det kan jag inte påminna mej att jag nånsin har varit med om, så det måste väl vara rena rama veteranbussarna det där. :-) De kanske är värdefulla!? Du borde ha köpt med dej en hem som souvernir! ;-)