lördag 14 maj 2011

Linjer

På raka linjer står våra vackra lindar i promenaderna som omger vår citykärna!

Vi har tre promenader, södra, östra och norra där just den här bilden är tagen. Inspirationen till dessa promenader fick människor som varit i Paris i slutet av 1800-talet, norra promenaden anlades 1889.

Sammanlagt finns 1847 lindar av olika slag, varje lind har ett eget nummer, under senare år har man pga miljöförstöring och vintersalt varit tvungen att byta ut en del träd som är av tåligare art.


Lilla Paris kallas tydligen Norrköping pga dessa träd, men det är nog oxå den enda likheten;)

Vi har haft kanonväder under eftermiddagen, hoppas det består till imorgon även om prognoserna säger annat, regn kan vi ta i veckan!


Ha en skön fortsättning på helgen!


annette

Nr 185 av 365

13 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Härlig vårgrönska i dina linjer ,i min närmaste stad finns det många gröna esplanader ,kramis Nette

Gunvor sa...

Vackert fångade linjer! Tack för inspirationen!

Ragnvi sa...

Sååå vackert!
Hoppas bloggen sköter sig nu!
Kramen!
Ragnvi

Della sa...

Och det är ju så vacker grön färg på dom just nu också.
Vaknade till regn idag, fast nu verkar det som att det har gett sig. Måste ju ut och motionera. Vi har en "motionsaktivitet" (samla poäng så får du vara med i en dragning om ett pris) på jobbet och då blir jag lite extra taggad. Fas man kan nog motionera i regn också. :-)

fotopunktMis sa...

Störtskön bild..dras ofta till dessa vägar och alleer..stavas det så..vi får hoppas att blogspot håller för jag har varit med när gamla TB rasade..inget roligt..nog med gnäll..ha det så gått..Maria

Jane sa...

Ja, tänk vad vi blev påverkade av Paris på den tiden :)
Även i Gävle finns lindar i rad plus att vår stadspark anlades och döptes till Boulognerparken ... så nu finns det två sådana i hela världen - i Paris och Gävle :)

BrittMarie sa...

Så fint! Kanhända jag kommer att lunka under dessa träd i morgon. Rusa eller springa, får de andra göra ;)
Ha en bra jobbarvecka!

Ninni sa...

Vilken vacker grönska! Härligt djup i bilden.
Faktiskt ser det nästan ut som nere i vår park, Boulognerskogen där det också finns dessa långa härliga alléer.
Kram NInni

Inger Maryissa sa...

Fint foto av lindarna där skulle vara mysigt att promenera
Här har det varit regnigt idag men i kväll tittade solen fram och det får så gärna stanna kvar :-)
kram

Elisabeth sa...

Underbart!
Härligt fångad bild och en superfin allé.

Annica sa...

Jag har aldrig varit i Paris men nu blev jag lite sugen på att ta en tripp dit. Bara jag slipper äta groda och snigel så;)P

Kram Annica

PS. Löööv de bild!

EvasSvammel sa...

Härlig bild med vackert ljus.
Eftersom den är på temat "linjer" kanske den skulle jag ha beskurit den en aning i vänsterkanten så att den blev helt centrerad.

paula i pörtet sa...

Jag älskar alléer, det är något spännande i när träden har ställts på en lång rad och det ger ett fantastiskt intryck. Jag förstår dem som anlade dessa när dom sett dem i Paris! Där har jag dock inte varit.. Vi har få herrgårdar här i södra Dalarna, men på andra ställen tycker jag just att herrgårdsalleer är så mäktiga. däremot är jag inte så förtjust i herrgårdsparker, de brukar se alltför anlagda ut. Här regnar det idag, o igår hittade jag säsongens första murklor, lycka!
Kramen