söndag 29 maj 2011

Äng

Från en "rå" knut till äng, och inte vilken äng som helst utan en fantastiskt fin slåtteräng som sköts enligt gammalt sätt enbart med lie, vilket gör att det finns blommor och gräsarter som inte finns annars.
Det var på den ängen jag krypandes och liggandes på marken tillbringade en stor del av dagen igår.

Även om jag har ett macroobjektiv så är detta väldigt svårt att fota, då många av arterna är så oerhört små, med små menar jag ibland så små som lite större knappnålshuvuden.

Och i det läget är ju inte heller stativ användbart, men jag älskar denna äng fotar och njuter ändå!



Har Ni möjlighet att besöka en riktigt gammal och välskött slåtteräng så gör det.


Först ser man inget, efter ett tag när ögonen vant sig, så ser man helt plötsligt massor av små blommor och udda gräsarter!


Ha det bra!


annette

Nr 196 av 365

14 kommentarer:

Bosse sa...

En härligt och fint fotad kollektion av ängens underbara blommor!
Tror jag vet vilken äng det är...
Hoppas värmen återvänder snart till oss.
Hälsar
/ Bosse

annette sa...

Ja, det finns ju inte så många i vår omgivning, så Du har säkert varit där!

annette

sasfoto sa...

Hej och tack för tipset. Lär finnas en sådan inte särskilt långt bort. Gäller bara att hitta den...
Ha en fin söndag! /SA

Inger sa...

Åhh vilken fin slåtteräng du besökt..det låter underbart..
En fröjd för ögat att se dina fina bilder..kramen,

fotopunktMis sa...

Ja att bara ligga där och flukta på blommorna..precis som Ferdinand..ha det..Maria

BrittMarie sa...

Det verkar vara ett bra sätt att ladda upp inför din förestående resa, detta att ligga och åla sig i gräset och fota blommor. Akta dig för fästingar bara!
Kram

Della sa...

Härliga blomster! Jag förstår varför du kröp runt där.
Vad har du för makroobjektiv?

Nette Cecilia sa...

Så mycket vackert du hittade på ängen ,kramis Nette

Inger Maryissa sa...

Vilka så ljuvliga foton du tagit på blommorna på ängen.
De får mig att minnas ängar i min barndom med alla ljuvliga blommar
hur jag traskade omkring där och plockade buketter och bara njöt
Kramar

Viktkamp sa...

underbara bilder =)

Elisabeth sa...

Helt makalöst underbara bilder!
Visst är det så, att med lieskötta ängar blir det något annat!

Jag har på jobbets vägnar varit ute på några ställen när de slår med lie på bland annat en gammal kyrkogård och ett ännu tidigare fornminnessten samling.
Men jag har aldrig krypit ner och spanat i det gröna, NU ser jag att jag absolut måste göra det nästa gång! Nu har du gjort mig rejält nyfiken, för dina bilder är så fina så!
Tack för att jag fick se dem!

AnnaKK sa...

Oj, vad många fina blomster det fanns där då! Kan nog bara konstatera att det INTE är en riktigt slåtteräng härhemma, för här växer bara maskrosor, smörblommor och hundkäx... Och brännässlor också, förresten! Usch... Skulle då verkligen mycket hellre ha den här faunan som du visar upp! :-)

Din tolkning av "pyssel" här nedan var helt i min smak! :-D

Och nu har sommaren kommit tillbaka hit till Skåne, så jag hoppas den dimper ner hos dej snart också - om den inte redan är där!? :-)

Annica sa...

Ljuvligt collage!

Kram Tott

paula i pörtet sa...

Hej vännen, så du ska ut o resa! Va kul, jag skulle stortrivas i ditt resesällskap för du gillar lite samma grejer som jag. Och att ägna all tid åt att ligga på stranden, nä tack, däremot gärna några salta dopp mellan varven!
Slåtterängar ska besökas i sommar, har redan koll på var dom finns...
Kramen, när åker du?