söndag 27 mars 2011

Världsarv

Ja, det är väl så att jag dragit mej lite för att visa bilder från Krakow, för vädret var uselt med regn och dimma och därefter blir ju bilderna, åtminstone när jag är den som är bakom kameran!!

Fast jag kommer att åka tillbaks och då skall solen lysa över denna fantastiska stad!


Gamla delen av Krakow ( Stare Miasto) med bl.a den här vackra kyrkan S:t Maria och torget som heter Rynek Glowny finns med all rätt med på Unescos Världsarvslista!

Torget är även ett stort salutorg, tänk Er denna plats i solsken!!

Som ofta är fallet finns det lite anekdoter om speciella byggnader, fakta finns att googla på om någon är lite mer intresserad!


Kyrkan började byggas på 1200-talet. Kyrkan har två torn och enligt traditionen så tävlade två förälskade bröder om att bygga det högsta tornet. Till slut mördade den ene brodern den andre vilket medförde av naturliga skäl att ett torn blev högre än det andra. I det högsta tornet hörs varje timme en trumpetsignal. Signalen avbryts tvärt- legenden berättat att en stadsvakt en gång under medeltiden träffades av en pil i halsen då han varnade för ett anfall från tartarer.


Kan tala om att än idag så spelas denna trumpetsignal varje timme!


Här blåser det stormvindar och är kallt;(


Ha trots det en skön söndag!

Nr 128 av 365

annette

4 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Solsken gör nog sitt till en bild men den här är ändå vacker,sorgesam historia det där.Här är det mulet o småsnöar (nytt ord igen ) ,halvsoligt, ja ett så där halvt väder ,ha en fin söndag ,Nette

Bonnfrua sa...

Det passar ändå med lite regn ihop med den historia som du skrev om mord och så. :-)
Sitter och tittar på hur du komponerat bilden och försöker lista ut knepen att få till det så bra som du får.

Jane sa...

Oj, så vackert! Jag tyckte faktiskt att det var bra fotoväder ... speciellt när du bifogade lite historik till, det förstärkte det hela :)
Förstår att du vill åka tillbaka!
Här håller jag på med att göra det sista på några tavlor - sätter fast upphängningsanordningen ... Lite pirrigt är det inför morgondagen, att få se tavlorna hänga på plats :)
Ha en bra dag, trots stormvindar!

Pumita sa...

Jag tycker att det är riktigt vackert trots regnrusket! Självklart hade jag önskat dig solsken i Krakow men precis som jag tror att du också tänker får man göra det bästa av situationen och solen skiner inte varje dag. Så är det bara, like it or not. Som bekant är det inte "hur man har det utan hur man tar det". Ha en trevlig fortsättning på söndagkvällen!