söndag 27 mars 2011

Vardagslyx

Ja, det var ju en fredag som jag fotade dessa bilder, så visst är det en vardagslyx att få vara ledig från jobbet ett par dagar och åka iväg till ett annat land!?

Rynek Glowny såg Ni lite av i tidigare inlägg, här kommer lite mer om själva torget och "tyghallarna".

Torget Rynek Glowny mitt i gamla stan är vidsträckt, 200 meter i fyrkant, ett av de största medeltida torgen i Europa,dominerar stadsbilden Mitt på torget tronar den 100 meter långa tyghallen, Sukiennice – en av världens äldsta fungerande saluhallar. Här hade tyghandlarna sina marknadsstånd redan på 1200-talet. I dag säljs hemslöjd, bärnstenssmycken och dockor klädda i folkdräkter från de närbelägna Tatrabergen. Källa Aftonbladet Ha en bra start på veckan, blir väl som vanligt lite dåligt med bloggeri när jobbet och lite annat kräver sitt, men rätt vad det är så finns jag här;)


annette

Nr 130 av 365

6 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Så härlig arkitektur med de där valvbågarna som är lite "klyftiga".
Och så gillar jag dina historiska inlägg till bilderna!!!
Hoppas din vecka blir så pass lugn att du hinner med dig själv!

Jane sa...

Kul att de fortfarande använder byggnaden som "saluhall", det vore synd annars på något så vackert!
Det gör inget om du vilar lite från fotoinlägg, hi hi, då kanske en annan har chans att hinna ikapp ;))
Ha en bra start på veckan!

Nette Cecilia sa...

Häftigt ställe ,fin bild ,kram Nette

Ninni sa...

Det kan väl nästan inte vara lyxigare en vardag :)
Vilken vacker gång den med valven. Så fint, varmt ljus i den bilden. Saluhallar gillar jag. Det är bland det första jag kollar när jag besöker en ny stad.
Nej det är svårt att hinna med bloggandet under veckorna. Det är så mycket annat som ska hinnas med på kvällarna.
Hoppas du också får njuta av en fin arbetsvecka. Ett, tu, tre är det fredag igen ;)
Kram Ninni

Elisabeth sa...

Det är mycket lyx att få dra iväg till främmande land, även om det är grannlandet eller andra sidan jordklotet.
Just nu finns inte det på min karta, så jag får njuta av dina bilder!
Ha en fin måndag!

AnnaKK sa...

Gillar verkligen arkitekturen i de forna öststatsländerna. :-)

Ja, nu var helgen borta - igen. Det borde vara tvärt om; fem dagar i helgen och två i arbetsveckan!? Så skulle man kunna ha minisemester lite allt som oftast! Tänk, så bra det skulle vara för turistnäringen!! ;-)