söndag 20 mars 2011

Restips

Ja, så här är det!

Kan en stad som Krakow kännas så rätt, trots att den första dagen försvann helt, ( se tidigare inlägg) den andra ösregnade det, och den tredje halva som vi hade, så kom det snöblandat regn, ja då kan jag ju verkligen rekommendera ett besök där;)

Föll pladask trots dessa dåliga omständigheter, har redan funderingar på när jag kan åka tillbaks.

För om jag blev så betagen nu så vill jag ha möjligheten att få uppleva allt vackert under andra omständigheter, och med mer tid!

Så otroligt mycket vackra byggnader och otroligt mycket historia.

Så otroligt mycket vänliga, generösa och godhjärtade människor vi stötte på.

När vi kom med bussen från (den stad vi fortfarande saknar namnet på), så blev vi inte avsläppta vid flygplatsen, inte heller vid järnvägsstationen, utan vid ett torg i gamla delen av Krakow;)

Hade koll på hur vi skulle tagit oss från flygplatsen och sedan därifrån till hotellet, var ungefär det vi kollat in innan resan, och där stod vi nu i mörker och regn med en karta som snart blev oläslig.

Alla andra for iväg och skulle jaga taxi, men det tyckte vi troligtvis var för enkelt, inte en tanke fanns på det, vi ville gå per fots efter en dags stillasittande.

Vi gick åt ett troligt håll, frågade på engelska efter vägen gick inte så bra först, men sedan stötte vi på ett yngre polskt par, som utan att tveka bara sa att vi följer Er och visar vägen!!

Var ganska så långt så på halva vägen föreslog dom en öl, och jag som egentligen inte tycker om öl, drack nästan upp hela min på direkten;)

Det unga paret bad nästan om ursäkt för vädret och talade om att veckan innan hade det varit 20 grader varmt, nu någon plusgrad.

Kan man bli annat än lycklig över ett sådant bemötande och sällskap nästan ända fram till hotellet.

Och under vår korta tid i staden så möttes vi flera gånger av denna vänlighet och människor som bjöd på sig själva!

Vad gäller fotograferandet så blir det som det blir med det när det regnar, inte så mycket bilder knäppta på alla vackra kyrkor och andra byggnader, blir ju inte så att man automatiskt riktar kameran uppåt mot regn och en svart himmel.

Får väl se hur jag gör med dessa bilder, för jag har mest fotat lite "ruffiga" byggnader och miljöer och det känns lite fel att visa en stad så, när den består av så enormt myckert vackert blandat med det lite "ruffiga"!

Men lite busiga bilder och kanske lite annat kommer det!


Och medans vi nästan regnade bort så har det här blivit lite vinter här igen, måste ha snöat ganska så mycket, lite snopet att sopa snö från bilen när vi kom till Skavsta!

Skall kolla lite till under dagen på bilderna!

Nr 119 av 365
Ha det bra så länge!


annette

5 kommentarer:

Della sa...

Det låter som en mycket lyckad resa i min öron eftersom jag gillar när det blir lite annorlunda. Jag upplevde det också som att det fanns så vänliga människor där när jag var där för ett år sedan. Och mycket att titta på. Nu hade ju jag mer tur med vädret än du, men det här är väl en grej du aldrig lär glömma. :-)
sv: hela resan är arrangerad så det blir inte så mycket eget pyssel som på en del andra resor.Men en del saker måste fixas ändå.

Jane sa...

Det verkar vara en intressant stad, kanske ett resmål för mig ngn gång :) Jag gillar ju allt som är gammalt ... plus arkitektur. Man kanske kan bila dit? Gillar ju inte att flyga :/

annette sa...

Jane!

Köra bil dit är nog okej, men köra inne i stan är nog farligare än att flyga.
Otroligt tempo ihop med spårvagnar och bussar som kör kors och tvärs överallt!

Bussresa kanske??

annette

Ninni sa...

Vilket äventyr det blev! Men det är ju de där händelserna som man minns länge och skrattar åt sen.
Visst blir man glad av att mötas av vänliga människor. Det låter som en fin och trevlig stad som jag gärna skulle besöka. Ska nog fösöka planera in en weekend där så småningom.
Vädret var inte riktigt på vår sida i fredags kväll när vi åkte mot Linköping...snöyra ända till Stockholm sen blev det mest snöblandat regn. Det känns verkligen skönt att komma fram efter en sån resa. Men sen har det varit kanonväder.
Ha en fin start på arbetsveckan!
Kram Ninni

paula i pörtet sa...

Att resa är ett äventyr, och jag kan inte begripa att folk som bara klagar på allt och alla, från dåligt väder till trafikproblem ska ut överhuvudtaget! De tycker jag kan stanna hemma o glo in i väggen...
Var ni ett gäng från jobbet som åkte iväg, eller var det helt obekanta ansikten? Hur får man idén att åka just dit`Var ni på Auschwitz, ligger det inte i närheten?
Tittar snart in igen för att få läsa mer om din resa
Ha en skön helg/Kramen