lördag 26 februari 2011

Tegel

Vore nästan "skamligt" av mej att inte använda en byggnad från min egen stad till temat tegel, för vi har enormt mycket sådana byggnader i Industrilandskapet.
Industrilandskapet är för som inte vet ett område inne i city där det tidigare enbart varit industrier, mest textilindustri på den tid det begav sig.
Idag renoveras byggnader och används till annat, bl.a är det här en av byggnaderna som används av universitetet, vet att eleverna stormtrivs i den miljön och i sina fantastiska lokaler.


Ha en skön lördag!
annette
Nr 86 av 365

9 kommentarer:

Ragnvi sa...

Morning! Du har många vackra byggnader hos dig! Och din svan...oh!
Läste att du var ledig igår...förstår att du njöt!!!
Kramen!
Ragnvi

della sa...

Ja det passade bra med Industrilandskapet på tegeltemat. Undrar hur många tegelstenar det finns där?
I Stockholm gick det bra. Jag lämnade ifrån mig passa och ansökningshandlingar och nu tar det ett bra tag innan jag får tillbaka det. Under tiden får jag åka på mitt nationella idkort. :-)
Ha en bra lördag. Jag får väl ägna mig åt att hitta bilder till olika teman. Nu ligger du ju alldeles för långt före mig. Du har inte funderat på att dra ner på takten? ;-)

Jane sa...

åh, det är en helt fantastisk byggnad, så fin! Hoppas verkligen att de fortsätter att ta hand om området på ett bra sätt så inte något förstörs ... men jag kan väl tänka mig att det är skyddat på ngt sätt.

PS. blomman ser ut som en figur som sägs finnas på ett speciellt ställe

della sa...

Nu ligger jag bara 6 bilder efter dig. :-)

Anonym sa...

SÅklart du skulle ta en bild från Peking. Finns ju så många fina byggnader i just tegel:)

Kram Tott

Bonnfrua sa...

Tegelbyggnader kan då verkligen vara vackra! Här i en annan del av Östergötland har vi också gamla fabriksbyggnader i tegel, omgjorda till annat.
Tar man sig tid att titta så finns det många vackra saker att "glane" på.
Ha en skön helg!

UllaMona sa...

Vilken vacker byggnad du fångat med kameran...personligen är jag väldigt förtjust i tegelbyggnader.

Ha en fortsatt fin helg!

AnnaKK sa...

Go´dagens!

Kan undra om man nångång får ett " ärende" till din stad, men OM så måste detta industrilandskap absolut besökas. :-)

Trevligt att byggnaderna underhålls och att miljön försöker bevaras även om det är andra aktiviteter i dem nu är förr. Dotterns skola använder byggnader som tidigare var lokstall (garage till till tåg-lok, alltså) och ute på skolgården finns även en del av spåren kvar samt nån gammal vagn. Det låter kanske fult, men det är det inte. Det är integrerat i skolgården på ett riktigt fint och lyckat sätt. Även inuti byggnaden har så mycket som möjligt av det gamla sparats, och på sådant vis att det matchar det som är nybyggt.

Har en ganska slapp dag idag, kan jag konstatera när si så där halva har gått och jag egentligen inte har gjort mycket mer än jobbat en stund i morse. :-)

della sa...

5 efter. Men jag misstänker att du ligger i startgroparna. :-)