onsdag 2 februari 2011

Retro

Verkar bli ganska så mycket "gammalt" i mitt 365 i år. Kan ju bero på att jag själv är intresserad av hur det var förr och kanske då speciellt den industrihistoria som finns här i Norrköping, och som jag tycker om att undersöka närmare.
Retro är det här tyget, liknande tyger säljs idag och används bl.a till dukar, väldigt populärt har jag förstått.
Själv har jag mest minnen av att jag sett tyget på madrasser i någon illaluktande sommarstuga, en tidig vår hos någon äldre släkting;)
Vävstolen i bild heter Jaquardvävstol.
Ingen speciell bildbehandling i den här bilden, fullt upp att få till lite vettigt ljus i bilderna;)

Ha en bra dag, nu jobb som väntar!
annette
Nr 45 av 365

4 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Jag får exakt samma tankar när jag ser det där tyget: en gammal knölig madrass med "tofsar" som jag antar skulle hålla bolstret på plats.
Härliga bilder! Jag är också en sån där som gillar "gammalt", vilket märks och kommer märkas i min utmaning.

Anonym sa...

Blått är flott:) Tittar bara in och lämnar ett livstecken ifrån mig även om jag är mer död än levande idag...;)

Kram Tott

Inger sa...

haha, ja det stämmer. så såg alla madrasser ut förr..Men tyget är ju jättefint..men vi tänker nog på dessa gamla madrasser som luktar instängd sommarstuga...
kramkram

Elisabeth sa...

Personligen börjar jag bli rätt trött på just Retro, men kanske mest ordet egentligen.
Vi har ju en kommunutvecklare i vår kommun som verkligen sattsar på att marknadsföra kommunen som just RETRO.
När man jobbar på tinninga, så är man ju med vid minsta grej som händer och så mycket retro att det blivit något lite mycket...
:-D
Men dina bilder är mycket informativa och bra tagna för att se vad det handlar om. Möjligen skulle jag velat ha bilden på hela maskinen lite ljusare, men det kan vara just min skärm som visar mörkare också...

Ha en skön kväll!