söndag 6 februari 2011

Kyrka

Är inte speciellt kyrklig av mej, men jag har några kyrkor som jag verkligen tycker om som byggnadsverk eller som i det här fallet både tycker om som kyrkobyggnad och besöker emellanåt av personliga skäl.
Vreta Klosterkyrka heter den här enormt vackra kyrkan som finns här i Östergötland några mil från Norrköping, och där har jag varit idag efter att i några dagar känt en stark längtan över att få besöka kyrkogården.


Hoppas Ni fått njuta av solen, där jag var ute på "slätta" som vi säger här, blåste det väldigt kraftigt, så någon värme var det inte, fast ändå skönt i solljuset!

Hoppas Ni får en skön söndagskväll!

annette

Nr 54 av 365

13 kommentarer:

Della sa...

En fin kyrka. Det var inte bara blåsigt på slätta idag utan här med. Men jag tog mig en tur i alla fall och imorgon blir det jobb.
Det spelar ingen roll hur jag än anstränger mig, du ligger alltid lite före, ;-)

annette sa...

Men bara lite;)

Bonnfrua sa...

Så vackert du har fångat Vreta kloster! Har liksom aldrig kikad på den ordentligt, den bara ligger där på en av flera möjliga vägar hem när man varit i "stan".

annette sa...

Bonnfrua, då måste Du nog stanna till en dag då Du har gott om tid. Finns väldigt mycket att titta på och utforska både vad gäller kyrkan och omgivningarna.

annette

Ninni sa...

Gillar också kyrkobyggnader utan att var kyrklig alls. Oftast finns det mycken fin konst och det kan vara en högtidlig känsla att stiga in i en kyrka. Den här klosterkyrkan ser fin ut.
Även hos oss har det blåst rejält. Iskallt trots någon plusgrad. Soligt och vackert har det faktiskt varit idag.
Det blir nog en tur till Linköping så fort dottern återvänder från USA. De, dotter och pojkvän, har flyttat och vi har ännu inte sett lägenheten. Då är det säkert ännu mera vår nere hos er. Vi har ju snö fortfarande även här inne i stan.
Ha en fin start på arbetsveckan!
Kram!

Della sa...

Svar: starkt immunförsvar och positivt tänkande!

Jane sa...

Kyrkobyggnader överhuvudtaget är spännande rent arkitektoniskt och med all den konst som finns inuti gör det ännu mer intressant. Nu när jag läser konstvetenskap ingår det att kunna byggnadsstil osv och ju mer man lär sig desto roligare blir det :)) Klostret tror jag uppfördes redan 1100 och då fanns redan en träkyrka där. Den nuvarande kyrkan byggdes ovanpå platsen där träkyrkan stod, om jag minns rätt även den på 1100-talet :)

picturesandpaint sa...

En vädigt fin kyrka och snyggt foto!!!
Hoppas du får en skön vecka!

Inger sa...

Det var min hemkyrka några år..Var där flera år på julotta.. Håller med dig om att Vreta Kloster är fin.Skönt att gå där på kyrkogården och ströva oxå, så även bara gå in och sitta i kyrkan..Jag bodde då i kedjehusen vid blåsvädret,,flyttade in när de var nybyggda...
kramkramen,,

Elisabeth sa...

Skönt, då vet jag att det inte bara är vi i vår kommun som går i kyrkan...
:-) Eller, var du bara på kyrkogården?
(å ja som suttit TVÅ gudstjänster!)
Ha ha!
En jättefin bild på en jättefin kyrka. De gamla klosterkyrkorna är verkligen speciella och man kan liksom känna historiens vindar i dem!

Ha en helfin måndag!

AnnaKK sa...

Go´morron!

Har varit lite "off internet" i helgen, men nu är jag tillbaka igen. :-)

Jag gillar kyrkogårdarna mer än kyrkorna, fast de hör väl egentligen ganska intimt ihop. Det ena vore väl inte utan det andra, så att säga. Men jag föredrar att strosa omkring utanför kyrkan, och läsa på gravstenar, än att sitta inne i den och lyssna på prästen. :-) Att gå på kyrkogårdar tillsammans med kameran är definitivt både spännande och intressant.

Cissi sa...

Jättefint foto på vacker byggnad! Det fångade du jättebra.

Anonym sa...

Jag är precis som du i detta fall. Lite lagom okyrklig men med en känsla för byggnaderna som är vackra som bara den...

Kram Tott