söndag 27 februari 2011

Buisness

Nu undrar nog en del av Er hur jag tänkt här på temat "buisness" när jag laddat upp en bild på ransoneringskort!?
Jo, men det var "buisness" på den tiden dom fanns i realiteten har jag läst, såldes och byttes av "svartabörs" handlare, idag är det "big buisness" på t.ex tradera.
Så enkel var den tolkningen;)
Hämtar ju i år mycket av inspirationen och bilderna från Arbetets och Stadsmuseumet här i stan, även dessa ransoneringskort har jag hittat där. Dessa två museum är verkligen två "guldgruvor", fulla med intressant historia och föremål.
För den som vill läsa mer om ransoneringskort finns lite fakta under bilden!

Under första världskriget infördes ransonering mellan 1916 och 1919 av bland annat socker, mjölk, bröd och kaffe.
Under och efter andra världskriget, mellan 1940 och fram till 1951, infördes ransonering på bland annat kaffe, te, kakao, skor, textilvaror, kött, ägg, socker, sirap, grädde, kryddor, mjöl och bröd, matfett, ost, tobaksvaror, tvätt- och rengöringsmedel, soda, ljus, risgryn, havregryn, makaroner, potatismjöl, ärter, bönor och salt. Den först ransonerade varan blev kaffe, där ransonering pågick 27/3 1940-31/10 1945, och där kvoterna tidvis var 13 gram/person och vecka, en dryg tiondel av 1939 års konsumtion 1948 återinfördes ransonering av bensin; orsaken var brist på utländsk valuta. Under andra världskriget upprättades en speciell myndighet, Statens Livsmedelskommission, som utfärdade speciella ransoneringskort för att styra upp ransoneringen. /Wikipedia
Della, jag ville bara jämna till siffrorna på antalet inlägg innan helgens slut;)
Ha en bra start på veckan!
annette
Nr 90 av 365

10 kommentarer:

Jane sa...

Tur att det inte finns sådana nu :)
Vad skulle man göra då om man inte fick köpa mer kaffe?
Min mamma har faktiskt kvar kuponger från det hon var ung. Hon berättade oxå att hon fick gå och hämta skor som det var metallstift under (de lät som steppskor) bara för att de inte skulle slitas ut så fort.

EvasSvammel sa...

Ransoneringskort måste ju ha varit Big Business på den tiden det begav sig.
Inte alls svårt att hänga med i ditt resonemang.
;)

Pumita sa...

Det var inte bättre förr med andra ord. ;) Men idag är tiden en bristvara istället och det finns inga kuponger för att förse sig med några extra timmar med. Tack för dina ord hos mig! Jag har fastnat i ekorrhjulet men om en vecka hoppar jag av... iaf tillfälligt. Ett par veckors semester och sedan väntar nya utmaningar som känns mer "hanterbara". Oj, det lät kryptiskt. Jag byter jobb helt enkelt. Och det känns riktigt skönt. :)

Allt gott, Annette! Jag återkommer när jag har näsan ovan vattenytan igen. :)

Inger Maryissa sa...

Kul att se dessa ransoneringskort.
Jag har också några hemma som jag hittade i min mammas lägenhet.
Och hon berättade också att man bytte dem med varandra, fast det fick man nog egentligen inte..
Intressant information du har här också
Kram

Cissi sa...

Åh vad glad jag är att vi inte använder dessa idag!

Kul med lite matnyttig information också. :)

AnnaKK sa...

Finns några såna kvar här i gömmorna nånstans, som kommer från mina morföräldrar. Passar absolut bra till temat!! :-)

Hoppas det råder sträng ransonering på snöflingor hos SMHI, eller vem det nu är som styr utdelningen av dem! Blev INTE glad här innan när jag var ute och gick en sväng med hunden, och det plötsligt dök upp en och annan sådan - men som väl var upphörde de lika fort som de kom. Vill ju ha VÅR nu ju!!! :-)

Bonnfrua sa...

När vi flyttade in släktgårn så fanns det några såna där kuponger på en garderob. Jag sparade dom... Skönt att man slipper sånt idag!
Smart tolkat som vanligt!

Eva sa...

Smart tolkning av temat.
Tur att vi slipper dessa idag

Anonym sa...

Bra tolkning där Annette!

Kram Tott

Pysselfarmor sa...

Absolut var de big business. Kom på nu att jag också har sådana - får väl försöka räkna ut hur använda dem till annat temaord ;-)