söndag 30 januari 2011

Gissa Yrke!

Var inte bara på Arbetets Museum igår, blev även en sväng inne på Stadsmuseet som ligger precis bredvid.
Där finns samlingar av gamla textilmiljöer/maskiner och även en hel del miljöer som visar olika yrkesgrupper som det såg ut förr.
Skall väl sägas att det är väldigt svårt att fota dessa miljöer, då oxå belysningen motsvarar hur det var förr, blandat med en och annan väldigt irriterande spotlight!
Ni får två olika bilder och yrken att gissa på.
Det första yrket hade jag klarat själv med ledning av ett "städ " som finns till vänster i bild!

Yrke nr två vet jag egentligen inte om jag klarat utan vägledning!
Det finns förstoringsglas, det finns stämplar, till vänster längst ner i bild finns en typisk sked att hälla smält metall ur!


Gissa på nu!
Idag har vi haft en fantastiskt fin dag, nästan lite marskänsla!
Ha en fin kväll!
annette
Nr 42 av 365

15 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Det första måste ju vara skomakare!
Det andra, vapensmed/kultillverkare???? Ingen aning!

annette sa...

Ger en extra ledtråd till bild nr två,tänk "kattfot"!

annette

Nette Cecilia sa...

Bild 1 skomakare,nr tenngjutare,Annette

Bonnfrua sa...

Kattfot...silver...silversmed???

Jane sa...

Jag tror att den första är skomakare, den andra är en smed av det finare slaget - guldsmed :)

Della sa...

Jag har ingen aning, men de andra verkar gissa så bra så jag hänger med på det. :-)
Visst har det varit en fin dag! Och visst var det i Oxelösund jag tittade runt. Tråkigt nog hade jag kameran lite fel inställd efter gårdagens manuella fotografering, så bilderna blev inte riktigt vad jag hade hoppats på. Märkte det naturligtvis inte förrän på slutet. Får väl vara extra flitig med bildbehandlingen. :-)
Ha en bra kväll!

Pumita sa...

Jag får gissa hejvillt här... den första ser ut att vara skomakare men den andra... silversmed kanske.

Pumita sa...

Jahaa, du har kommit med en ledtråd ser jag. OK, då borde silversmed vara rätt när du säger kattfot.

AnnaKK sa...

Tycker jag känner igen en del pryttlar på det första fotot från min barndomskompis pappas gömmor. Han hade en skofabrik, och tog hem en hel del grejsimojs när den slog igen. :-)

Förövrigt klarar jag knappt av att se såna här hantverksmiljöer ens på bild, utan att börja gräma mej åtminstone lite grann över att jag inte satsade på något "slöjd"-yrke i ungdomen... <:-) Men det har ju mina barn gjort istället, så jag gläds desto mer med dem. :-)

Anonym sa...

Glömde... :-)

Jo, jag tror på det där med att inte vara så många i Tema52 - och att det ingår i utmaningen att man SKA kommentera varandras foton. Och när det är en så pass långvarig utmaning så borde man ju åtminstone med tiden även våga ge varann riktigt rak och ärlig kritik - som man sedan kan göra något konstruktivt av. :-)

/AnnaKK

Elisabeth sa...

Jag tycker du har hanterat ljusförhållandena alldeles utmärkt!
Du är duktig!
På fråga A svarar jag: skomakare och på fråga B svarar jag: guld och silver smed.
Ha ha...
Lite har jag tjyvkikat på de andras svar..
Men att jag inte kan beror på min okunskap för bilderna är tydliga och jättefina!

annette sa...

Rätt svar är skomakare och guldsmed, en guldsmed höll säkert precis som idag även på med andra ädelmetaller.

annette

Cissi sa...

Jag hade aldrig kunnat gissa på varken det ena eller det andra, jag är djupt imponerad av att så många lyckades gissa rätt. :)

picturesandpaint sa...

Jag hade inte en susning men sambon gissade rätt på båda...:)

paula i pörtet sa...

Skomakare, andra måste ha med ädla metaller att göra, spännande!
Jag gillar väldigt mycket gamla museer som visar hur folk hade det förr, palats och herrgårdar tycker jag är mindre intressanta, dom är mest bara pråliga.
Tygerna du visade var fina, vet inte om jag skulle få något att funka hos mig heller även om jag har vita väggar i vardagsrummet. Kanske...
Det "gamla" fotot var jättefint, jag tycker stämningen i dentidens bilder vida överträffar dagens foton. Sepiafärgade lite dimmade foton har jag på min mormor, hon är så vacker på dem.
Kramen