söndag 9 januari 2011

Frusen

Nu minns inte jag hur kallt det var den 2:e januari, men jag tyckte den här personen såg väldigt frusen när han stod vid sin "cykeltaxi" och försökte värma sina händer. Tyckte egentligen att hela situationen var lite knepig, har tidigare aldrig sett en cykeltaxi vid vår tågstation.
Förklaringen till det hela fick jag i vår lokaltidning ett par dagar efteråt och citat ur den artikeln finns nedanför bilden.


Cyklande Carl vill märkas
Han är greve och uteliggare. Och så kör han cykeltaxi. Carl Wachtmeister får den uppmärksamhet han söker i kampen för rättvisa, även om han egentligen vill leva ett helt "normalt liv".
Sedan tre veckor tillbaka är den 46-årige greven på väg från Uppsala till Jönköping med sin cykeltaxi. En resa som bland annat är en manifestation för den fängslade fredspristagaren i Kina.
Jag vill skapa uppmärksamhet kring det, få liv i protesterna igen nu när demonstrationerna lagt sig. Det kanske är en droppe i havet, men det sätt jag gör det på är ändå i ögonfallande, säger han och tillägger:
Självklart måste jag också dra in lite inkomst, så i de större städerna som jag passerar kör jag lite taxi, jag måste ju ha något att leva på.

Livet kan te sig annorlunda än vad man tror även för en person med titeln "Greve"!
annette
Nr 11 av 365

9 kommentarer:

Della sa...

Men ett par vantar skulle väl i alla fall ha suttit fint.

Jane sa...

ja, han såg lite frusen ut ... vilket engagemang ... bara att få tag i en cykeltaxi, det ska till att vara greve för att importera en sådan ;)

Elisabeth sa...

Upps, skrev nyss en lång kommentar som tydligen försvann! Phu, trist.

Okay, ungefär så här skrev jag väl.
Jag har läst om den mannen i någon annan tidning. Självklart lägger man märke till namnet och Greve.
Men han som var tilsammans med Bert Karlsson i det där partiet med "Drag under galoscherna" hade väl samma namn och var väl också Greve?
Samme man?
Kanske bröder?
En släkt med känsla för uppmärksamhet?
Eller minns jag alldeles galet?

Och varför kan inte jag bara snällt konstatera att stackarn inte har några vantar???

Kanske inte så konstigt jag jobbar med det jag gör... Ha ha

Ha en riktigt fin dag!

annette sa...

Elisabeth,hette inte den person Du syftar på Ian Wachtmeister!?

Kanske samma släkt!

Och Du har ju rätt att fråga tills Du förstår Du;)

annette

Elisabeth sa...

Absolut!
Det kanske ligger en jättespännande familjehemlighet bakom? Med gamla spökslott, mord och arvstvister i bästa deckarstil.

"och efter att Carl blivit alkoliserad av slottets finast årgångsviner kaste brodern ut honom på gatan.
-Visserligen hjälptes vi åt att komma över slottet genom undanröjandet av Greve Q, men nu är du en större säkerhetesrisk att ha här på slottet, sa Ian bestämt och låste porten bakom stackars Carl.
-Föresten, du kan få ta Taxi-cykeln där borta! skrek han som en sista hälsning genom lilla kikluckan på den tunga portdörren...
Det var nu dock bara en gest han gjorde för att döva sitt egna samvete.
-Nu har jag i alla fall gett honom en ärlig chans till att förtjäna sitt levebröd själv, tänkte den gamla Ian och drog sig tillbaka till biblioteket där han fortsatte med sin bok av avnjöt den whisky med isen som börjat smälta."
Så kom det sig att stackars Carl gick med i AA och bestämde sig för att leva på den smala vägen med sin älskade taxi-cykel"

Allt detta missade den stackars lokalreporten som bara såg det som fanns framför ögonen, och glömde fråga om resten...

Ha ha ha, nu har jag skrivit färdigt för i dag! Har helt tydligen alldeles för lite att göra och alldeles för mycket fantasi så här på söndagen!

annette sa...

Ha, ha länge sedan jag skrattade så gott;)


Tack Elisabeth, nu vet jag historien bakom och behöver inte gå nyfiken genom livet vad gäller Carls öde;)
Nu förstår jag verkligen varför Du har det yrke Du har, hade varit en helt annan artikel om Du varit reporten bakom bilderna!!

Tack!!

Ingalill sa...

Han såg verkligen frusen ut!

:))) Elisabeth jag gillar verkligen din historia :)))

Pumita sa...

Vilket intressant inlägg! Tycker du gör rätt som gör "reklam" för honom. :)

paula i pörtet sa...

Honom har jag sett i ett teveprogram!
Hoppas din förkylning gett med sig nu. Läste att en fyrtioåring i Finland dött i svinflunsan, han var helt frisk i övrigt. Tydligen kommer en andra våg med eländet nu...
Kramen