söndag 19 december 2010

Får nog se till att mata fåglarna nu!

Nu vräker det ner ytterligare snö, säkert kommit ett par dm till senaste dygnet och kallt är det, så nu skall frysen rensas på gammalt bröd och ges till fåglarna.


Funderar lite på den globala uppvärmningen som det talats så mycket om under senare år, vi har visst haft den kallaste december på 150 år i delar av landet!!
Får nog forska lite i detta ämne och se vad som skrivs just nu om det!
Önskar alla en skön söndag, bara att försöka göra något vettigt trots vädret och annat som händer i livet!
annette

12 kommentarer:

Viola sa...

Du kan ju i a f inte sitta på någon parkbänk idag..haha...nog är det åldern som styr alltid..har aldrig gillat speciellt att fira födelsedag men firar gärna andra, så nu för tiden är det vilken vanlig dag som helst, men jag ska unna mig ett frissanbesök imorgon och modern vill bjuda ut mig på lunch så det blir helt okej, ha det så gott i snöyran, kramen

Viola sa...

Helt sjukt..vet du vad ordverifieringen var: ANDIS fick ett skrattanfall..

fotopunktMis sa...

Fåglarna får sitt här varje dag..verkar som katterna begriper att de små liven måste få sitt..för dom låter bli att jaga när dom äter..sitter bara fint och tittar på..ha det..Maria

Annica sa...

Kvack eller vad man nu ska skriva;) Tur jag inte är en and för då vore jag tvungen att sitta ute och äta*burr*

kram Annica

Pumita sa...

En halv meter snö har de lovat... eller hotat med... ska komma. Det räcker nu, säger jag bara. Ya basta!
Nu räknar jag dagar till flygavgågen. Inte mindre snö vid ankomst men skönt med miljöombyte. Vill passa på att önska dig en skön helg och en underbar jul! :) Take care!

Bosse sa...

Jag fattar inte riktigt hur änderna klarar sig i Motala Ström i sådant här väder! Känns väldigt tufft för dem (liksom övriga fåglar och djur).

Angående vädret och den globala uppvärmningen...
Tips:
Den NordAtlantiska Oscillationen NAO
www.smhi.se/forskning/varfor-kom-vintern-sa-tidigt-1.13793
www.cpc.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/month_nao_index.shtml
Styr hur kylans fördelas runt den norra delen av norr jordklotet, i år drar nordpolens kyla ned över Skandinavien och norra Europa beroende på en ovanligt negativ NAO!
Lite stugsittarväder idag - inget väder för husvagnscamping i skogen :-(
Ha det gott!
Kram / Bosse

Della sa...

Det bara snöar och snöar. antagligen samma sak hos dig. Jag har satt upp lite nya fågelmatställen i äppelträdet idag och har suttit och kika på talgoxarna som har hittat dit. Dom verkar gilla det.

Nette Cecilia sa...

Bra att du tänker på bulla ankorna som vi säger om dom du har på bild ,bra bild förresten,kramar Nette

Ragnvi sa...

Vilken underbar bild på flygfäna!
Hm...jag funderar på att ta makens leksak snötraktorn till jobbet imorgon!
Kramen!
Ragnvi

Inger Maryissa sa...

Här i Stockholm har det också kommit en hel del snö
med snökaos som följd,
så jag är tacksam över att jag har möjligheten att kunna hålla mig hemma när det är som värst

Underbar bild på änderna
Det är otroligt hur dessa fåglar klarar kylan och snön,
och dessutom kunna vara i detta kalla vatten !!

Hoppas söndagen var bra
och önskar dig en bra ny vecka som kommer
och hoppas du inte får det alltför besvärligt att ta dit till och från jobbet
kramar

Jane sa...

Skatorna som brukar vara så skygga av sig kommer faktiskt så fort man går ut här ... måste vara jättedåligt med mat. Det var ju så knappt med rönnbär på träden också, annars brukar det finnas lite rester kvar när sidensvansarna dragit förbi :)
Det som är viktigt att tänka på är att fåglarna även behöver vätska. Många dör av uttorkning på vintern, speciellt kråkfåglar.

Elisabeth sa...

Underbar andbild!
Jättefin.
Skrev lite om klimatet i sista inlägget, så det får gälla här också...
Tokigt är det.
Men jag tror det är som det ska.
Det har alltid varit klimatförändringar över tid.
Även långt före människan tid här på jorden.