onsdag 1 december 2010

En värmande eld till alla frusna resenärer!

Känns verkligen som om vår kommun skulle behöva tända lite eldar överallt, så vi har någonstans att värma oss.
Sj:s tåg stod stilla på södra stambanan mellan Linköping-Norrköping hela dagen igår och långt fram på dagen idag, människor har suttit fast i tåg upp till åtta timmar, en del tåg utan mat, värme och fungerande toaletter.
Östgötapendelns tåg stod stilla nästan hela dagen igår och fram till lunch idag, sedan gick den några timmar, nu inställd igen från klockan 16.00.
Själv åker jag numera aldrig tåg till Linköping utan buss, så igår kom jag hem med en högst godtagbar försening. Fast dubbeldäckaren var mer än lovligt full så människor fick stå i 4,5 mil, men dom var nöjda ändå, för dom kom ju i hem i rimlig tid, vilket inte alla gjorde.


Idag vaknade vi till en riktigt kylig morgon, min termometer stod på 19 minus, var glad att jag skulle jobba i stan, så även om all trafik stod stilla så skulle jag kunna gå dom fem kilometrarna.
Gick sedan till city efter jobbet, handlade "lite" för mycket så jag tänkte ta spårvagnen hem, stod 3 min på tavlan, helt okej!
Dom tre minuterna gick, sedan blev det 12 min, ingen spårvagn i sikte gick ett ärende till, kom tillbaks då stod det 15 min och precis fullt med människor.
Insåg att även om det skulle komma en spårvagn så skulle inte alla komma med, gick istället hem släpandes på det jag handlat.
Till saken hör att man med stor pompa och ståt öppnade en ny spårvagnslinje här i stan helt nyligen, men man har inte spårvagnar så det räcker, strömmen räcker inte heller, utan spårvagnarna blir stående utan ström.
Dels så har man lånat ut vagnar till Stockholm, sedan är visst en del nya vagnar försenade från Tyskland, och så har man inte "hunnit" byta ut en del grejor som har med strömförsörjningen att göra!!
Så det här känns som en upprepning från förra året, fast ännu värre och då har bara vintern börjat;(
Sverige börjar enligt mej börja likna ett U-land vad gäller infrastrukturen, ingen tar ansvar utan alla skyller på varandra!!
Hoppas verkligen att det ser lite bättre ut hos Er!
annette

6 kommentarer:

Della sa...

Efter din berättelse här är jag ännu mer tacksam för att jag kan ta mig fram och tillbaka till jobbet på ett enkelt sätt med cykeln. Dubbdäcken är helt suveräna! Nu är det ju så kallt att det är ganska kärvt på marken men det blir antagligen halare när (om?) temperaturen närmar sig noll. Vi kämpar vidare!

Jane sa...

Visst är det underbart när man har tänkt till på kommunal nivå ... här har vårt nya torg (á 70 miljoner) inte alls fungerat som det ska. Det ska vara snöfritt tack vare värmeledningar men dessa är ju nya så man har inte kunnat ställa in dem på rätt temperatur - det blev ju vinter och kallt plus alldeles för mycket snö på en gång ...gu´bevars ... och så vet man att det finns massor av barn/ tonåringar som behöver extra stöd och hjälp i skolan men det har man inte råd med! Grrrr!!!
Men din brasa värmde i alla fall, tack ;)

Anonym sa...

Visst är livet härligt?!!;)

Kramkram
Tott

Inger Maryissa sa...

Det måste vara jätte-jobbigt med tågen som står stilla.
Måste vara så jobbigt för alla resenärer
och speciellt i denna kyla och dessutom utan mat, värme och fungerande toaletter.
tänk att det blir såna problem alltid när det blir kallare.....
och undrar hur det kommer att bli om denna hårda vinter fortsätter...
Jo, 19 minusgrader är mycket.
här är det än så länge "bara" 12 minusgrader.
Kram

heavenandearth sa...

Tvi vale för att åka med SJ när det blir sådär!
E de inte lite konstigt iaf... snö o vinterkyla har vi ju haft i Sverige rätt länge...eller....? ;-)

Jadu..din brasa värmer iaf gott! Här är det -20 ute nu... ISCH!!!

Nattis!
Kramen! Iréne

AnnaKK sa...

Ja, det närmar sej bara mer och mer att man får skaffa sej en häst igen!? En lite större den här gången, och med en rejäl vagn till! Släde är det nog också lika bra att lägga in i beställningen, för det tycks ju vara såna här vintrar vi ska ha numera...? 8-X