onsdag 17 november 2010

Jo, men visst är det kalk som gör vattnet så blått!

Anna KK funderade på om det var kalkrika berg som gör att vattnet är så blått runt Parga i Grekland, och det har hon alldeles rätt i.
Vattnet var ovanligt blått överallt,men just runt dom Blå Grottorna var det en alldeles speciell blå färg, på bild ett och fyra ser man skillnaden mellan blått och blått.
Vattnet var så mjukt och ljuvligt på något sätt, så jag tror inte ens att det rejäla magplasket som syns i bild tre kändes speciellt mycket;)

Hur står det till runt om i landet med förkylningar och influensor undrar jag, för i den del av mitt jobb där jag arbetar i primärvården så är just nu drygt 50 % av mina kollegor sjuka;(
Övertid plus nio mils pendling i måndags, övertid plus pendling blir det torsdag och fredag så troligtvis hinner jag inte in här så mycket mer innan helgen.
Ha det bra!
annette

15 kommentarer:

Della sa...

Så otroligt blått. Inte bara blått utan BLÅTT!
Halsen har lugnat ner sig. Jag tror att jag lyckas fajtas bort det hela. Bara lite lite snuva.
Du verkar ha att göra! Ta det försiktigt så det inte blir för mycket.

Paula sa...

Ojoj vilka ljuvliga bilder som väntar här hos dej! Jag vill nästan kalla havet turkos! En riktig favoritfärg! Om jag hade ett lyxigt badrum skulle jag ha turkos marmor där. Och visst ser man skillnaden mot det mörkblå vid grottorna.
I min omgivning har jag inte märkt av höstförkylningar ännu, inga såna rapporter har inkommit från barn och barnbarn. Hoppas du själv klarar dig undan med blotta förskräckelsen
Kram

UllaMona sa...

Oj...så vacker blått, vattnet ser onekligen härligt ut.

Här har vi faktiskt klarat oss från snuvan än så länge.Jag har känt mig väldigt trött denna höst, kanske beroende på min för...rygg som gjort så ont.
Den är klart mycket bättre nu. Jag har äntligen fått min älskade snö så nu är det ljust och fint, några dm till och jag kan börja åka skidor.

Fy sjutton vad du får jobba mycket, damer i vår ålder borde få ta det lugnt men vi får säkert jobba till 68...
Sköt om dig så gott det går, i morgon åker jag upp till Umeå.

Kram

Anette sa...

Tack för upplysningen Annette! Så då där såg det ut i Kroatien också och man häpnade över den extremt blå färgen! Jag "vägrade" tro att det bara var en spegling av himlens färg! /Anette

Ninni sa...

Vilka underbara färger och bilder! Jag längtar bort nu även om vi har haft fantastiskt vackra dagar nu med sol och vit snö. Det är nästan så att jag fått julkänslor :)
Vi har också haft flera sjuka i långvariga förkylningar med feber och hosta men peppar,peppar...hittills har jag klarat mig. Det blir ju tungt för oss som är kvar...
Sköt om dig! Du verkar ha det jobbigt.
Kram NInni

Viola sa...

DU, det där verkar inte vara en bra arbetsvecka, 50% borta, helt otroligt.. och tack för goa raderan om Bossgård, KRAM och var rädd om dig..

Inger Maryissa sa...

Det är så otroligt vackert med detta blåa vatten.
underbara bilder och så vackert det är där.

Jo, det verkar som om förkylningar och influensor börjar härja på allvar nu.
Trist att det är så varje år vid den här tiden.
kan tänka mig det blir mera jobb när så många kollegor är sjuka
kram

Ragnvi sa...

Oh..himmelskt underbara blåa foton hos dig! Hela kroppen skriker efter att få bada!!!
Här i Hälsingland finns en sjö med grönt vatten...hade tänkt åka dit i somras men det blev inte av...
Hoppas du klarar dig från att bli sjuk! Här är det förkylt...
Kramen!
Ragnvi

AnnaKK sa...

Åh, det var kalkhalten som gjorde det!? :-)

Här är vi friska och krya, men det är väl bara en tidsfråga innan man åker på åtminstone en helt vanlig förkylning... Frös som bara den igår när jag gick promenaden med hunden, och det är minst lika ruggigt väder idag, så jag måste försöka hitta nåt mer att ta på mej... Och vantar ska på också!!!


Det går skapligt bra att komma nära godstågen i Älmhult, har jag märkt, men man får ju hoppas att det är något av intresse som står på spåret närmast, för börja gå omkring bland dem och korsa spåren är ju INTE tillåtet - och skulle ju rent av kunna vara livsfarligt också, om nåt tåg plötsligt börjar röra sej...

Men fy vad jag saknar ordentligt fotoljus! Inte ens mitt på dagen är det nåt vidare nu... :-(

Ha det fint! :-)

Synnøve. sa...

Härlig färg på vattnet. Får nästan lust att hoppa i när man ser dina bilder.

Hoppas du inte blir helt utsliten nu. Låter tufft det där med pendlingen.

Ha det gott.
Kram Synnöve.

Inger sa...

Ojoj,, vilka läckra bilder från din semester..jaa verkligen blått, så fräscht,,,
Jag hoppas slippa influensa, har vaccinerat mig,,,men man vet ju aldrig..kramen,

Pumita sa...

Med den arbetstakten behöver men finfina semesterminnen att drömma tillbaka till. Underbart blått, nej BLÅTT menar jag!

Elisabeth sa...

Här var det också förkylt! Lite flunsa eller så, missade en tredagars utbildning i Kalmar på fojo tack vare det! (vuxenkollo!) Det brukar alltid vara jättekul. Såååå trist.
Sen ser man dina fina bilder, då längtar man verkligen till något annat.
Ha en bra helg!

Solvarm sa...

Hej Annette!

Det är inte utan att jag drar en suck av längtan ner till Grekland i och med dina underbara blå bilder som du bjuder på.

Eftersom jag har blivit en något slö bloggare så hänger jag inte riktigt med i alla turer, är det nyss du har varit i Grekland?

Även om jag inte är inne och kommenterar så tänker jag ofta på hur mina bloggvänner har det. Det blir lite enklare att hänga på facebook och ha direktkontakt på ett anat sätt.

Jodå förkylningen den har jag och har haft så i 3 veckor, hoppas att du klarar dig från denna envetna snuva.

Må gott och lev väl önskar,
Solvarma Irene

http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

Anonym sa...

Och jag har inte ens hunnit in till dig...hur illa är inte det!!?

Härliga bilder du bjuder på! Idag skippar jag innebandyn. Höll på att svimma igår på jobbet så jag tar det lite lugnt.

Kram Tott